Het laatste formule 1 nieuws

Formule 1 profiteert flink van titelgevecht tussen Verstappen en Hamilton - Netflix serie helpt ook aan populariteit

Formule 1 profiteert flink van titelgevecht tussen Verstappen en Hamilton – Netflix serie helpt ook aan populariteit

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dit weekend vindt de grote ontknoping plaats van een van de spannendste Formule 1-seizoenen ooit. Op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi racen Max Verstappen en Lewis Hamilton voor het kampioenschap. De strijd tussen de twee zorgde niet alleen voor de spanning waar Formule 1-fans op zaten te wachten, maar zorgt ook voor een flinke toename in de wereldwijde kijkcijfers.

De uiteindelijke cijfers over het hele seizoen zijn logischerwijs nog niet binnen, maar de voorspellingen zijn positief. In Engeland presenteerde TV-zender Sky in augustus al positieve berichten. Zij zouden de hoogste kijkcijfers sinds 2017 zien, met een gemiddelde stijging van 27,8 procent meer kijkers per race. Dat komt neer op 1,56 miljoen kijkers per race tegenover 1,22 miljoen in 2020.

In Nederland stijgt het aantal kijkers ook sinds 2019. Vorig jaar nam het aantal kijkers met 28 procent toe. Cijfers over dit jaar zijn er nog niet, maar het feit dat er vorig weekend 2,7 miljoen Nederlanders naar de race in Saoedi-Arabië hebben gekeken, geeft aan dat het ook hier zeker niet slechter gaat met de kijkersaantallen.

De race op Zandvoort werd door 2 miljoen mensen bekeken en de overige races behalen een gemiddelde van 1,6 miljoen kijkers, blijkt uit cijfers van de SKO . In 2020 haalde geen van de races deze aantallen.

Wereldwijd lijkt het aantal kijkers sinds 2008 langzaam maar zeker in te zakken. De ommekeer kwam in 2018, toen de Formule 1 net een jaar was overgenomen door het Amerikaanse Liberty Media. Deze partij kocht de koningsklasse destijds voor 4,6 miljard dollar en was voornemens om het weer op de kaart te zetten, vooral in de VS.

Sinds de opleving in 2018 vertonen de kijkcijfers echter weer een dalende trend, al lijkt dit seizoen daar verandering in te brengen. Drive to Survive: Netflix stort zich op Formule 1

De recente opleving van aantal kijkers is overigens niet alleen toe te schrijven aan de rivaliteit tussen Verstappen en Hamilton. Ook de komst van de Netflix-serie Drive to Survive, die in 2019 voor het eerst te zien was, heeft de koningsklasse de nodige schare nieuwe fans opgeleverd, meldt de Financial Times […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Formule 1 profiteert flink van titelgevecht tussen Verstappen en Hamilton – Netflix serie helpt ook aan populariteit