Het laatste formule 1 nieuws

Formule E: van gedeelde droom tot volwaardig FIA-kampioenschap | GPFans Special

Formule E: van gedeelde droom tot volwaardig FIA-kampioenschap | GPFans Special

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Formule E Het Formule E-kampioenschap is sinds de oprichting in 2014 enorm veranderd. Met name op technisch gebied zijn er door de jaren heen nogal wat aanpassingen doorgevoerd. Wat er door de jaren heen is veranderd, legt GPFans aan je uit in deze nieuwe video. Liever een geschreven versie? Scroll dan door naar beneden. Ontstaan Formule E

Het idee om de Formule E op te richten is ontstaan op de avond van 3 maart 2011, in een restaurantje in Parijs. Op die bewuste dag had FIA President Jean Todt in de Franse hoofdstad een diner gepland staan met Alejandro Agag. Agag is een Spaanse zakenman en is inmiddels beter bekend als de oprichter van de elektrische motorsportklasse. De twee heren spraken over hun gedeelde droom en schreven allerlei informatie op de achterkant van een servetje. Het idee was om een klasse op te richten die in de meest iconische steden ter wereld zou racen, om de wereld te laten zien wat er precies mogelijk is met duurzame mobiliteit. FIA-president Jean Todt Op 13 september 2014 werd het allereerste Formule E-kampioenschap afgetrapt in Peking, China. Het elf races tellende seizoen werd afgesloten met een double header in Londen, waarbij Nelson Piquet Junior tot de eerste Formule E-kampioen gekroond werd. Pas vanaf het seizoen van 2020/2021 werd de Formule E officieel benoemd tot FIA Wereldkampioenschap. Hiermee werd Nyck de Vries de eerste wereldkampioen in de elektrische klasse. Eerste generatie (Spark- Renault SRT_01E – Gen1 car)

De eerste vier seizoenen werd er geracet met een elektrische bolide die geproduceerd was door Spark Racing Technology, genaamd de Spark-Renault SRT 01E. De ontwikkeling van deze eerste elektrische eenzitter werd in september 2012 officieel afgetrapt. McLaren Electronic Systems werd aangekondigd als de officiële motorleverancier van de elektrische klasse. Deze motor was oorspronkelijk ontworpen voor de McLaren P1 straatauto, maar werd daarna ook gebruikt in de elektrische klasse. In het eerste seizoen maakte alle teams nog gebruik van dezelfde krachtbron, maar vanaf het tweede seizoen mochten de teams ook hun eigen versnellingsbak, koelingssysteem, motor en omvormer bouwen. Dit deden maar liefst negen constructeurs.

Michelin werd aangesteld als […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Formule E: van gedeelde droom tot volwaardig FIA-kampioenschap | GPFans Special