Het laatste formule 1 nieuws

Gijs van Lennep. Een halve eeuw Le Mans winnaar

Gijs van Lennep. Een halve eeuw Le Mans winnaar

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Tegenwoordig valt er voor de Nederlandse autosportliefhebber het nodige te vieren. Max Verstappen draait op dit moment een uitstekend Formule 1 seizoen en voert op dit moment het klassement aan. De circuitsuccessen zijn wat Nederlandse deelname betreft niet van alle tijden. Dat geldt ook niet voor de 24 Uren van Le Mans. Maar Nederlandse coureurs boekten tijdens die marathonrace wel degelijk succes. Zoals Gijs van Lennep. Hij won in 1971 de legendarische wedstrijd in Frankrijk met de Porsche 917 Kurzheck.

De race op 12 en 13 juni 1971 was de 39 e editie van de ’24 Heures du Mans’. Gijs van Lennep reed voor de tweede keer de Franse langeafstandsrace, en de voortekenen waren goed. Van Lennep werd na zijn goede prestaties in 1970 met Porsche gepromoveerd tot fabrieksrijder. De Nederlander nam dus het stuur van het officiële Martini fabrieksteam, dat overigens niet het enige team was dat met Porsche exemplaren aan de start verscheen. Want naast Martini Racing reed ook JW Automotive Engineering met enkele 917-exemplaren die in de Gulf-kleuren waren gespoten. Dat waren twee 917 Langheck (lange achterzijde) versies, waarvan men bij Porsche had berekend dat deze een nog hogere topsnelheid dan normaal kon bereiken. Ook Martini Racing had een 917 Langheck in het deelnemersveld van Le Mans 1971 . Alles voor een lager gewicht: chassis van magnesium

Deze werd echter niet bemand door Gijs van Lennep en Helmut Marko, de huidige adviseur van het Red Bull Formule 1 team. Zij reden de marathonrace in Frankrijk met de Porsche 917 Kurzheck. Deze KH week niet alleen qua lengte af van zijn langere broers. Ook constructief waren er verschillen te zien. Chassis nummer 917-053 was namelijk gemaakt van magnesium, in tegenstelling tot de overige exemplaren van de beroemde Porsche-raceauto, die een buizenframe van aluminium hadden. Bijzonder was dat de auto zo licht was dat de technici nog een extra olietank konden inbouwen om op het reglementair voorgeschreven minimumgewicht te komen. Het voordeel daarvan was onder meer dat er met het surplus aan olie een extra koelingsmogelijkheid ontstond. Porsche overheerst in kwalificatie

Tijdens de kwalificatie heerste Porsche. Drie Porsche […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Gijs van Lennep. Een halve eeuw Le Mans winnaar