Het laatste formule 1 nieuws

Grootste F1-schandalen ooit: Formule 1 zwicht voor 'valsspelers'

Grootste F1-schandalen ooit: Formule 1 zwicht voor ‘valsspelers’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Traction control is een vies woord in de Formule 1 . Het systeem ziet er op toe dat een Formule 1-auto zonder wielspin van zijn plaats komt, hoe hard de coureur het pedaal ook intrapt. Het neemt een stukje vaardigheid weg bij de coureurs en mede daarom is het systeem sinds 2008 strikt verboden.

In de jaren daarvoor was het legaal, maar dat was niet altijd zo. In 1994 werd het eerder al verboden, maar in de daaropvolgende jaren rees het vermoeden dat het systeem wel degelijk op bepaalde auto’s zat. Het probleem was echter dat de technische bollebozen het niet konden ontdekken en dus ook niet konden bewijzen.

Omdat in het geval van aanwezigheid van het systeem sprake was een oneerlijk voordeel, besloot de Formule 1 op 16 februari 2001, vandaag exact twintig jaar geleden, tot verregaande maatregelen. Om een eerlijk speelveld te creëren stond men het systeem weer toe, waarbij men in zekere zin zwichtte voor de vermeende valsspelers.

Vandaag de dag is traction control nog steeds verboden in de Formule 1, maar door het aanpassen van diverse engine mappings probeert men hetzelfde resultaat na te streven. Vandaar dat we vandaag de dag eigenlijk nog maar zelden wielspin zien bij de start van een Grand Prix.

Deze week trapte McLaren het launchseizoen af met de introductie van de MCL35M, voor het team een zeer belangrijke wagen door de terugkeer van de Mercedes -motor. Bekijk alles wat je moet weten over deze auto in de video hieronder.

Lees het hele artikel op de volgende pagina Grootste F1-schandalen ooit: Formule 1 zwicht voor ‘valsspelers’