Het laatste formule 1 nieuws

Grotere wielen, kleinere vleugels en de terugkeer van het grondeffect

Grotere wielen, kleinere vleugels en de terugkeer van het grondeffect

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Formule 1 moet volgend jaar nog spannender Grotere wielen, kleinere vleugels en de terugkeer van het grondeffect Het Formule 1 seizoen is momenteel spannender dan het in de afgelopen jaren geweest is, maar als het aan de internationale autosportfederatie FIA ligt zijn er volgend jaar meer teams dan Red Bull Racing en Mercedes die om de wereldtitel strijden. Het instrument daarvoor? Een nieuw technisch reglement.

De grootste kritiek op de Formule 1 is dat races voor de neutrale toeschouwer vaak saai zijn, omdat coureurs te weinig kunnen inhalen. Daarvoor bestaat een kunstgreep waarbij de achtervleugel wegklapt op het moment dat je voor een recht stuk binnen een seconde van je voorganger zit. Maar zelfs met die kunstgreep zijn er races waar er niet ingehaald wordt bij de koppositie. Dit DRS ( drag reduction system ) zal er volgend jaar nog wel zijn, maar moet op termijn weer uit de autosport verdwijnen.

De reden voor het geringe aantal inhaalacties is dat de bolides elkaar slecht kunnen volgen. Voor de snelheid in de bochten, het remmen en het uitaccelereren zijn F1-wagens namelijk in hoge mate afhankelijk van downforce . De voorvleugel, achtervleugel en de vloer van de auto zijn elk voor ongeveer 33% verantwoordelijk voor de neerwaartse druk, en dus meer grip van de banden op het wegdek. Die spoilers werken allemaal optimaal wanneer de wagens door stilstaande lucht rijden. Er is verder geen betoog voor nodig om voor te stellen dat een F1-bolide die met 180 km/h een bocht neemt, de lucht achter zich verstoort. Daardoor kunnen auto’s die er kort achter zitten, de bocht juist minder snel nemen.

Zelfs op circuits als Monza, waar lange rechte stukken en langzame chicanes elkaar afwisselen, komen de auto’s vaak niet dicht genoeg bij elkaar om er een boeiend spektakel van inhaalacties van te maken. De laatste bocht voor het rechte stuk is daar namelijk een lange flauwe bocht (hoge snelheid, hoge downforce), waarbij het uitaccelereren en het laatste deel van de bocht samenvallen. De auto’s leunen dus lange tijd op de neerwaartse druk die de vleugels en vloer genereren, en pas ver op het rechte […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Grotere wielen, kleinere vleugels en de terugkeer van het grondeffect