Het laatste formule 1 nieuws

GroupM tv-rapport 2021: Nog nooit waren de netto media-bestedingen zo hoog

GroupM tv-rapport 2021: Nog nooit waren de netto media-bestedingen zo hoog

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Door Jim Leeuw, GroupM

Terugkijkend op het televisiejaar van 2021 zullen veel personen uit de industrie denken: ‘What happened?’ Eind 2020 voorspelde GroupM dat het jaar net als 2020 een rollercoaster rit zou worden, al bleek dat het understatement van het jaar. In plaats van nog een ritje ging de industrie surfend op de golven van corana door meerdere loopings, waarbij kijktijd en vraag naar grp’s nooit op elkaar aangesloten zouden zijn.

Het jaar 2021 zou het jaar van herstel worden, waarbij de markt anticipeerde dat de netto mediabestedingen (deels) zouden gaan herstellen ten opzichte van het rampjaar 2020. Ondanks tegenvallende vraag naar grp’s in het eerste kwartaal, door afboekingen en afwezigheid van de reisbranche, bleek deze voorspelling veel te conservatief. De netto mediabestedingen stegen met 25 procent en kwamen daarmee voor het eerst (ver) boven de 900 miljoen. Maar de enorme overvraag naar tv-grp’s vanaf het derde kwartaal zorgde voor een onhoudbare situatie waarbij tv-exploitanten werden overspoeld met aanvragen en het medium totaal verstopt en uitverkocht raakte. Dit werd versterkt door de supermarktoorlog die in omvang nog groter werd door de toetreding van Aldi en de verdubbeling van de grp-inzet van de branche ‘kansspelen’.

Waar de kijktijd in het eerste kwartaal wel groeide ten opzichte van 2020, was dat in de laatste twee kwartalen allerminst het geval, met historisch lage kijkcijfers. Het verschil tussen vraag en aanbod zorgde voor deflatie in het eerste kwartaal, maar historisch hoge inflatie in het laatste kwartaal, waarbij exploitanten in bepaalde branches op voorhand zelfs ‘aanvragen’ moesten weigeren omdat hun inventory het niet toeliet om alles te honoreren.

2021 zou het jaar worden van herstel, maar werd het jaar van historisch records. Nooit eerder waren de netto media-bestedingen zo hoog terwijl de kijktijd nog nooit zo laag was. Het was lang geleden dat er meer dan 7 miljoen mensen naar één tv-programma keken en niet eerder was de industrie zo afhankelijk van de vijf grootste branches die meer dan 50 procent van de grp’s afnemen.

Nog nooit betaalde adverteerders zoveel voor een grp en niet eerder daalde de kijkcijfers voor nieuws en actualiteiten zo sterk. Nog niet […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina GroupM tv-rapport 2021: Nog nooit waren de netto media-bestedingen zo hoog