Het laatste formule 1 nieuws

Hamilton gewaarschuwd: hoe deze periodes van F1-dominantie eindigden

Hamilton gewaarschuwd: hoe deze periodes van F1-dominantie eindigden

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Ayrton Senna (1992)

Het einde van de jaren 80 en het begin van de jaren 90 behoren toe aan McLaren . Met name Ayrton Senna delft flink wat goud door in 1988, 1990 én 1991 met de titel aan de haal te gaan. De combinatie McLaren/Senna/Honda lijkt niet te stoppen, maar het tegendeel wordt in 1992 waarheid.

Zowel McLaren als de grote rivaal Williams innoveren er flink op los. McLaren introduceert een semiautomatische versnellingsbak. De schakelflippers aan het stuur deden hun intreden en men hoefde niet langer te ontkoppelen en de voet van het gaspedaal te halen om van versnelling te wisselen. Het was nieuw voor McLaren, maar Ferrari en Williams reden er bijvoorbeeld al langer mee.

Laatstgenoemde team kwam met een eigen noviteit, namelijk de actieve ophanging. Met name Nigel Mansell weet er wel raad mee en wint de eerste vijf eerste races en acht van de eerste tien Grands Prix. In zes van die acht gevallen maakt teamgenoot Riccardo Patrese er een dubbeloverwinning van. Senna moet zich dat jaar tevreden stellen met drie overwinningen en de vierde plaats in het WK, zelfs nog achter het jonge Benetton-talent Michael Schumacher. Michael Schumacher (2005)

Poeh, wat was de Formule 1 aan het begin van deze eeuw saai, toch? Michael Schumacher pakte van 2000 tot en met 2004 steeds de wereldtitel. In 2002 greep hij de wereldtitel met nog zes races te gaan en in 2004 won hij twaalf van de eerste dertien races. Over dominantie gesproken…

Het jaar erop was hij natuurlijk de grote favoriet om op te gaan voor zijn achtste wereldtitel, dat wat Lewis Hamilton dit jaar tracht te doen. De auto was een doorontwikkeling van de dominante F2004, maar hij won slechts één race, namelijk de beruchte Grand Prix van de Verenigde Staten waarin slechts drie teams van start gingen.

De oorzaak van de dramatische terugval zou met name te maken hebben gehad met de banden van Bridgestone. De Japanners werkten bijna exclusief voor Ferrari en blinken uit in banden die maar een tijdje mee hoefden te gaan. Een pitstop meer of minder, daar maalde Ferrari niet om, getuige de […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Hamilton gewaarschuwd: hoe deze periodes van F1-dominantie eindigden