Het laatste formule 1 nieuws

Het geheim achter het enorme succes van de Formule 1 op YouTube

Het geheim achter het enorme succes van de Formule 1 op YouTube

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Formule 1 is een van de meest populaire sporten ter wereld. Meer dan een half miljard unieke kijkers over de hele wereld kijken naar de Grands Prix. Ook in ons land is de populariteit enorm met meer dan 1,5 miljoen kijkers per race, mede of grotendeels, te danken aan de goede resultaten van Max Verstappen. Maar los van de enorme populariteit is de digitale transformatie die Formule 1 de afgelopen jaren heeft doorgemaakt indrukwekkend te noemen. Wat is het geheim achter deze transformatie en het daaruit voortvloeiende succes op YouTube? De digitale transformatie van Formule 1

Het is bijna niet voor te stellen, maar minder dan vier geleden had de Formule 1 geen digitale media-afdeling. Het was een merk met een wereldwijde uitstraling, maar geen noemenswaardige digitale voetafdruk. De omzet vertoonde jaar op jaar een dalende lijn en inkomsten werden vrijwel alleen behaald met televisiedeals. Dit veranderde met de overname door Liberty Media in 2017. De meest in het oog springende verandering was het nieuwe logo en ze voerden ook grootschalige wijzigingen door in hun online strategie. Zo hebben ze in enkele jaren tijd Formule 1 getransformeerd van een ouderwets opererend motorsport bedrijf naar een ijzersterk en vernieuwend entertainmentmerk. Over deze digitale transformatie van de Formule 1 verscheen onlangs bovenstaande video van Athletic Interest die mede de inspiratie vormde voor dit artikel. In deze transformatie speelt YouTube een zeer belangrijke rol. Wat kunnen andere merken en uitgevers hiervan leren? Geen angst voor kannibalisatie

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat er bij veel grote mediabedrijven een (onterechte) angst is voor kannibalisatie van kijktijd. De gedachte leeft dat iedere view die je op YouTube, Facebook of Instagram genereert ten koste gaat van views op je eigen VOD-platform waar je een hogere advertentieomzet mee kan behalen. Zonde dus om teveel content op YouTube te zetten, niet doen. Maar deze gedachte klopt niet. Want YouTube wordt door consumenten op een andere manier gebruikt dan een Netflix, NPO Plus, Amazon Prime Video of Videoland. De platforms verschillen in intentie en duur van gebruikerssessies van elkaar. Met YouTube boor je nieuwe doelgroepen aan die […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Het geheim achter het enorme succes van de Formule 1 op YouTube