Het laatste formule 1 nieuws

Historie: Aston Martin: onzichtbaar in F1, grandioos in Le Mans

Historie: Aston Martin: onzichtbaar in F1, grandioos in Le Mans

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Historie: Aston Martin: onzichtbaar in F1, grandioos in Le Mans Deze week is officieel de terugkeer bekrachtigd van Aston Martin als zelfstandig Formule 1-team. Onder leiding van de Canadese miljardair Lawrence Stroll – de vader van – is dit project tot stand gekomen. Vorig jaar, rond deze tijd, kocht de ambitieuze ondernemer zich in bij de Engelse fabrikant. Het merk lag al lange tijd aan de beademing en kon alleen overleven met een kapitaalinjectie. Mercedes en andere investeerders deden ook een extra duit in een zakje nadat de rijke zakenman zijn aantrekkelijke F1-plannen bekend maakte. Een faillisement werd daarmee voorkomen. De deur naar een rentree in de koningsklasse werd daarna helemaal opengezet. Lawrence Stroll hoefde alleen maar zijn eigen Racing Point om te dopen. En zo geschiedde.

Het merk Aston Martin bestaat al sinds 1913 en is vooral bekend als fabrikant van luxueuze sportwagens en haar acte de présence in talloze James Bond-films. Maar binnen de autosport zijn er ook duidelijke sporen achtergelaten. Het eerste hoogtepunt was al in 1959. De Groenen, met autosportlegendes Stirling Moss en Caroll Shelby achter het stuur, wonnen Le Mans en gaven Ferrari het nakijken. Na 1963 stopte Aston Martin tijdelijk met racen in de hoogste regionen.

In de jaren ’80 deed Aston Martin – met hulp van auto-ontwerper Robin Hamilton – weer enkele keren mee aan de legendarische afstandsrace. Zonder enige vorm van noemenswaardig succces. Een derde plaats in de GT-klasse was het enige lichtpuntje. Aston Martin verdween na 1979 weer van het grote toneel om tien jaar later – in 1989 – de tijden van weleer te doen herleven. De AMR1 kon echter geen potten breken op Frans grondgebied en keerde met de staart tussen de benen terug naar Engeland. Een hernieuwde poging stond in 1990 op de planning, maar door de veranderde motorreglementen was er geen budget meer om een nieuwe krachtbron te bouwen. Uiteindelijk werd het project stopgezet.

Het autosportinterbellum eindigde in 2004. Aston Martin wilde zich opnieuw laten gelden, andermaal in de GT-klasse. De wagens werden in opdracht ontwikkeld door Prodrive – een bedrijf dat gespecialiseerd was in het ontwerpen van racebolides. […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Historie: Aston Martin: onzichtbaar in F1, grandioos in Le Mans