Het laatste formule 1 nieuws

Hoe de coronastop heeft bijgedragen aan dominant F1-seizoen Mercedes

Hoe de coronastop heeft bijgedragen aan dominant F1-seizoen Mercedes

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mercedes zal in het Formule 1-seizoen 2021 jagen op de achtste achtereenvolgende wereldtitel bij de constructeurs. In 2020 werd de teller op zeven gebracht door de brigade van Toto Wolff. Het gebeurde met groot vertoon van macht, al was het jaar volgens hoofdrolspelers moeizamer verlopen zonder de lange coronabreak. Motorsport.com blikt terug met enkele leden van het Mercedes-team.

Met dertien overwinningen en vijftien pole-positions in ‘slechts’ zeventien races deed de overmacht van Mercedes in 2020 denken aan de start van het hybride tijdperk. Toen was Mercedes ongrijpbaar dankzij een superieure krachtbron en in 2020 was eigenlijk hetzelfde van toepassing. Doordat Ferrari het jaar ervoor – wellicht op dubieuze wijze – over de krachtigste motor van iedereen beschikte, hebben Wolff en de zijnen alle zeilen bijgezet om te reageren. Het resultaat is indrukwekkend te noemen, net als de rest van de auto overigens.

De spierballen werden tijdens de wintertest in Barcelona al getoond. In tegenstelling tot in 2019 werden vorig jaar wel alle kaarten op tafel gelegd door het merk met de ster. Mercedes klokte in beide trainingsweken de snelste tijden en baarde verder opzien met noviteiten als DAS en een vernieuwde achterwielophanging. Toch kwam in Barcelona ook een achilleshiel van de W11 aan het licht, althans wel voor insiders. Zo werd Valtteri Bottas in de eerste week tijdelijk aan de kant gehouden door een betrouwbaarheidsprobleem met de motor en miste Lewis Hamilton in week twee meer tijd toen men een euvel met de oliedruk constateerde. Billenknijpen voor de start: “COVID kwam op juiste moment”

Mercedes heeft tijdens de testdagen tweemaal van motor moeten wisselen, terwijl klantenteam Williams de krachtbron zelfs drie keer moest vervangen in een tijdsbestek van vier dagen. Het leidde tot kopzorgen achter de schermen, zo vertelt men nu, en bevestigde ook waar Mercedes voorafgaand aan de wintertests al bang voor was: ja, de nieuwe motor is een enorme stap voorwaarts met puur vermogen, maar de betrouwbaarheid laat nog te wensen over. Zo had Andy Cowell, de inmiddels vertrokken voorman van de motorische afdeling, al voor de wintertest aangegeven dat Mercedes met ‘betrouwbaarheidsproblemen aan het vechten’ was.

Toen de bevestiging […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Hoe de coronastop heeft bijgedragen aan dominant F1-seizoen Mercedes