Het laatste formule 1 nieuws

Hoe de halo het won van de Formule 1 voorruit

Hoe de halo het won van de Formule 1 voorruit

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Veiligheid voor de coureur versus de beleving van de kijker en aanwezigen. In 2018 werd het pleit beslecht en won de veiligheid het. De echte liefhebbers van Formule 1 kijken met regelmaat nog terug naar de coureurs in de wagens voor de introductie van de halo op de bolides. Alle coureurs waren duidelijk herkenbaar aan hun helmen.

Dat tijdperk is voorbij. De aandacht voor de veiligheid vanuit de FIA heeft ervoor gezorgd de coureurs tegenwoordig racen met de halo. En dat is maar goed ook. In theorie is de kans op een ongeluk met fatale gevolgen namelijk 17% kleiner. Wie de crash óp Leclerc op Spa in ’18 herinnert, kan alleen maar beamen dat extra veiligheid geen overbodige luxe is. Was de halo de enige optie om de veiligheid te verhogen voor de coureurs?

Geenszins, in de aanloop naar de verplichte halo op de Formule 1 raceauto’s zijn tal van mogelijkheden overwogen om de veiligheid te verhogen. Uitgangspunt daarbij is altijd het beschermen van het bovenlichaam, nek en hoofd van de coureur geweest. HANS (verplicht sinds 2003) was al een flinke stap in de goede richting, maar bood geen bescherming tegen een impact op de helm.

Vandaar dat ontwikkelaars en fabrikanten wereldwijd op zoek gingen naar oplossingen. Twee verschillende opties voerden daarbij de boventoon. Enerzijds de autoruit voor de raceauto’s, anderzijds de halo.

De voorruit in de Formule 1 auto’s heeft het echter nooit verder gered dan een prototype dat afgeschoten werd door de coureurs. Hoe zit dat precies? De Formule 1 voorruit; nooit echt verder dan de eerste testfase

Een voorruit voor de Formule 1 auto’s was helemaal geen gek idee. Het ontwerpen van een voorruit voor de gemiddelde personenauto was immers de manier om de veiligheid op de openbare weg te verhogen, evenals het comfort voor de mensen in de auto. Zeker met de gelaagde voorruit, die nog veel veiliger was dan de voorruit van gehard autoglas, nam de veiligheid in het verkeer aanzienlijk toe.

In de Formule 1 is dit nooit een succes geworden. Het is overwogen, er zijn verschillende ontwerpen geweest én de voorruit in de Formule 1 auto […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Hoe de halo het won van de Formule 1 voorruit