Het laatste formule 1 nieuws

Hoe een daling kan stijgen

Hoe een daling kan stijgen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Een van de zogenoemde Magnetic Hills in Noord-Amerika, waar een helling op het oog niet goed beoordeeld kan worden. ) Het was waarschijnlijk speciaal verslaggever Jan de Vries van de Volkskrant die het begrip ‘faux plat’ bij krantenlezend Nederland binnen bracht. De Vries versloeg in 1954 de Tour de France in de Pyreneeën en noteerde in een levendige beschrijving van de gebeurtenissen (schonkige lendenen, welbesneden gezichten, gevleugelde klimmers, ijzingwekkende afdalingen – Wim van Est en Wout Wagtmans deden ook mee) dat er boven de Soulor ‘faux plat’ zat. Daar was een regionale renner buiten adem achtergebleven. Een jaar later begon hij er weer over, toen zat het ‘faux plat’ voorbij de Soulor. De week erop zat het tussen de Tourmalet en de Aubisque. Nooit kregen de lezers te horen wat ‘faux plat’ nu eigenlijk was.

Dat kwam pas toen Jan Liber van Het Vrije Volk in september 1961 verraderlijk ‘faux plat’ ontdekte in het Bremgarten-circuit bij Bern. Faux plat, wist Liber, was ‘een zeer geleidelijk stijgende weg waarvan men nauwelijks merkt dat hij stijgt, maar die toch op den duur in je benen gaat zitten’. De Leeuwarder Courant noemde de verraderlijke stukken bij Bern vals plat . Inmiddels klinkt die term alsof we hem hier in Holland hebben uitgevonden.

Tegenwoordig wordt er een meer of minder lang weggedeelte onder verstaan met een hellingspercentage van 1 à 2 procent, misschien zelfs 2,5 procent. Zulke stukken parcours stijgen 1 à 2 (of 2,5) meter per 100 meter afgelegde afstand wat in de praktijk nét aan de aandacht ontsnappen kan. Over ‘faux plat descendant’ wordt nooit geklaagd, de ergernis treft steeds het ‘faux plat montant’, de flauwe helling omhoog, al doen veel fietsers en wielrenners daar trouwens ook luchthartig over. Een helling van 2,4 procent, zegt een website , die voel je niet eens als je wind mee hebt. Pas vanaf 10 à 12 procent worden hellingen ‘challenging’ en ‘significant’. Berijdbare hellingen gaan tot boven de 20 procent. Extra tegenwerkende kracht

Het wonderlijke is dat een helling van 1 procent de vereiste inspanning toch flink opvoert. Een gewone fietser op een gewone fiets […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Hoe een daling kan stijgen