Het laatste formule 1 nieuws

Hoe een ‘million dollar F1 crash’ het budgetprobleem blootlegt

Hoe een ‘million dollar F1 crash’ het budgetprobleem blootlegt

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Valtteri Bottas verspeelde dure punten met zijn zware crash in op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Er is echter een ander aspect dat zijn team veel grotere kopzorgen oplevert.

Het Mercedes F1 Team reisde na de moeizame Grand Prix van Emilia-Romagna met gemengde gevoelens terug naar de fabriek in Engeland. Enerzijds was er de opluchting van de tweede plaats van Lewis Hamilton en het behoud van de leiding in het WK, anderzijds was er teleurstelling en frustratie over de zware klapper van Valtteri Bottas met Williams-coureur en nota bene Mercedes-protegé George Russell. De frustratie van teambaas Toto Wolff zat hem niet direct in de verloren punten, maar vooral in de kostenpost van het schadegeval. Het team verwacht dat de factuur van de klapper meer dan een miljoen dollar zal bedragen. En daar komt de rekening voor de voorvleugel die Hamilton in de race kapot reed nog bij. Het is een opmerkelijke gewaarwording dat het machtige en rijke Mercedes zich druk maakt over kapotte onderdelen en de kosten daarvan. Dit is echter direct het eerste bewijs van de werking van het budgetplafond en laat zien onder welke financiële druk de topteams staan. Alle renstallen mogen in 2021 nog ‘slechts’ 145 miljoen dollar spenderen aan het ontwikkelen, bouwen en laten rijden van de twee wagens. De drie grootste geldsmijters – Mercedes, Ferrari en Red Bull – hebben daardoor ingrijpende veranderingen moeten doorvoeren. Personeelsleden werden ontslagen, mensen werden overgezet naar andere projecten, er werd gesneden in kosten en processen werden grondig herzien. “We hebben in de winter deze pijnlijke ronde van gedwongen ontslagen moeten doorstaan”, zei Red Bull -teambaas Christian Horner. “We moesten onszelf in een nieuw pakket wurmen. Het is heel zwaar om afscheid te nemen van teamleden waarvan sommigen in diverse functies al 25 jaar rondliepen. Dit is dus echt een zware opdracht en zal een significante uitdaging blijven, zeker voor de grotere teams. Het zorgt voor meer efficiëntie, want je kunt eenvoudigweg niet anders.” Mercedes: staal in plaats van carbon

Een belangrijk onderdeel van het kostenbesparende proces is om gedurende het seizoen minder onderdelen te produceren en […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Hoe een ‘million dollar F1 crash’ het budgetprobleem blootlegt