Het laatste formule 1 nieuws

Hoe werken G-krachten in de Formule 1? | GPFans Special

Hoe werken G-krachten in de Formule 1? | GPFans Special

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

GPFans Special Afgelopen weekend raakte Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië betrokken bij een flinke crash. Na afloop liet Red Bull Racing weten dat de crash van Verstappen een impact had van maar liefst 51g. Maar wat gebeurt er nou precies als je zo veel G-krachten op je af krijgt?

Verstappen begon de race uitstekend vanaf pole positie en wist deze plek ook na de eerste bocht te behouden. Hij werd echter op de voet gevolgd door Lewis Hamilton , die eveneens goed van zijn plek gekomen was. De twee coureurs waren enorm aan elkaar gewaagd en leken beiden niet bereidt te zijn om de strijd op te geven. Uiteindelijk probeerde Hamilton Verstappen in bocht 9 in te halen, waarbij hij zijn concurrent aantikte. De Nederlander vloog in een razend tempo op de barrière af, maar wist op eigen kracht uit de auto te klimmen. Later bleek dat het een klap was van maar liefst 51 G. In deze nieuwe video bespreekt GPFans wat G-krachten zijn, hoe ze in de Formule 1 werken en wat de coureurs doen om zich hierop voor te bereiden. Scroll door voor de geschreven versie. Wat is G-Force / G-kracht?

Laten we maar beginnen bij het begin. Het woord G-kracht is afgeleid van gravitatiekracht, oftewel: zwaartekracht. Het laat zien hoeveel druk er op een bewegend voorwerp komt te staan tijdens het proces van versnellen of vertragen. Een astronaut in de ruimte heeft te maken met zero gravity, dit betekent dat er geen kracht wordt uitgeoefend op wat voor manier dan ook. De constante g-kracht waar een mens op aarde mee te maken krijgt, is 1 G op zeeniveau. Zodra de snelheid van een object of persoon sneller verandert dan de zwaartekracht aankan, zal er meer dan 1 G aan druk vrijkomen. Tijdens een ritje in de achtbaan kunnen er tijdens bepaalde piekmomenten ruim 3 G aan kracht op je lichaam komen te staan. Aangezien dit een relatief lage hoeveelheid is, waar je slechts voor een korte tijd aan blootgesteld wordt, kan dit geen kwaad.

Bij het ontwerpen van een achtbaan moet er wel […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Hoe werken G-krachten in de Formule 1? | GPFans Special