Het laatste formule 1 nieuws

Indy 500: Doornbos over Van Kalmthout, ‘Indycars Hamilton’ en een spoedcursus oval-racen

Indy 500: Doornbos over Van Kalmthout, ‘Indycars Hamilton’ en een spoedcursus oval-racen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Zondagavond staat de Indy 500 weer op het programma, met Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout als derde aan de start – en voor Nederlandse volgers natuurlijk met Robert ‘Bobby D’ Doornbos in het commentaarhokje bij Ziggo Sport. Doornbos over de sterke kwalificatie en kansen van Van Kalmthout, wat je moet doen om uit te blinken op de Brickyard en barbecueën op het binnenterrein .

Podcast: Alexander Rossi over de Indy 500, zijn zege en wat ‘the big race’ uniek maakt

Robert, Rinus begint de Indy 500 als derde, hoe goed was die kwalificatie?
Doornbos: “Echt heel knap. Je hebt nu aan de buitenkant van rij één Rinus en aan de binnenkant van rij twee, als vierde, zijn teamgenoot en teambaas Ed Carpenter. Die kan je Googelen, en dat is echt een oval -specialist. Als er één race is waarin Ed Carpenter Racing (ECR) moet pieken, is dat de 500. Carpenter is daar ook al drie keer van pole vertrokken. Het zijn echte oval -specialisten bij ECR. Op road courses en stratencircuits zie je dat Rinus – die op Indianapolis’ road course heeft gewonnen – het verschil maakt als rijder. Op een oval ben je toch meer afhankelijk van het materiaal, dat neemt haast Formule 1-achtige proporties aan.”

In welke zin?
“Niet om Rinus’ kwalificatie te kort te doen, zeker niet, maar op een oval is het meer 80-20 wat de snelheid van je auto en impact als coureur betreft. Want het zijn allemaal mannen die wel vier rondjes vol gas durven te gaan. Het gaat héél erg om hoe je de auto afstelt, qua mix van downforce en efficiëntie op het rechte stuk. En je moet zuinig zijn op je auto, want die wordt puur gebouwd voor de 500. Dat gaat in de details: lagertjes die één procent lichter zijn en sponsorstickers die op de auto worden gespoten in plaats van geplakt. Je hebt natuurlijk een reservechassis, maar dat is nooit zo goed als je eerste auto. Bij ECR hebben ze een hele goede bolide en Rinus heeft het daar helemaal mee waargemaakt.”
(tekst loopt door onder […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Indy 500: Doornbos over Van Kalmthout, ‘Indycars Hamilton’ en een spoedcursus oval-racen