Het laatste formule 1 nieuws

‘Inhaaleffect’ blijft uit bij winkels binnensteden, Zeeman boekt meer winst en De Bijenkorf breidt vintage aanbod uit

‘Inhaaleffect’ blijft uit bij winkels binnensteden, Zeeman boekt meer winst en De Bijenkorf breidt vintage aanbod uit

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Winkels in grote binnensteden hebben tussen januari en juli 2021 iets meer dan de helft omgezet van wat er in 2019 werd verdiend. Het inhaaleffect na de lockdown blijft uit, constateert Inretail. Verder: kleding- en schoenenprijzen bleven in juli stabiel, Zeeman boekte een lagere omzet maar meer winst in 2020 en de Formule 1-auto van Max Verstappen komt naar Batavia Stad. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 5 augustus.

Inretail: ‘Winkels in binnensteden halen omzetverlies niet meer in’

Retailers in de grote binnensteden zijn tussen januari en juli 2021 bij lange na niet aan de omzet van 2019 gekomen; gemiddeld zetten zij bijna de helft minder om – 42 procent – dan in dezelfde periode voor corona. Dat blijkt uit de binnenstad-omzetmonitor van Inretail, waaraan dertien steden meedoen. De brancheorganisatie concludeert in een persbericht dat het enorme omzetverlies als gevolg van de lockdown dit jaar niet meer wordt weggewerkt. “Het inhaaleffect waarop veel ondernemers hoopten, bleef uit. Gemiddeld trekken de binnensteden maar 72 procent van de bezoekers van voor corona.”

Consumenten zijn meer online gaan kopen en shoppen fysiek doelgerichter, wat een blijvend effect heeft op de omzetten. De gevolgen daarvan zijn volgens Inretail al te zien: ondernemers kiezen voor kleinere en minder winkels en steeds meer openingsuren worden onrendabel. “De retail maakt een grote rationalisatieslag en dat heeft effect op onze dorpen en steden.” De brancheorganisatie roept de overheid op om het behoud van aantrekkelijke en florerende centra niet alleen aan de gemeenten over te laten. “Dat is van nationaal belang. Steden zijn niet alleen grote werkgevers, ze zorgen ook voor een sterk economisch klimaat.”

Lagere omzet, maar meer winst voor Zeeman in 2020

Zeeman zag zijn nettowinst het afgelopen jaar toenemen: van 13,3 miljoen in 2019 naar 19,2 miljoen in 2020. Dat schrijft Retailnews op basis van het jaarverslag van de textielsuper. Het bedrijf boekte een hogere winst op een lagere omzet; de netto-omzet ging van 639,1 miljoen euro naar 616,6 miljoen euro, een krimp van 3,6 procent. De reden daarvoor laat zich raden. Zeeman schrijft in een toelichting op de cijfers dat het bedrijf tijdens […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina ‘Inhaaleffect’ blijft uit bij winkels binnensteden, Zeeman boekt meer winst en De Bijenkorf breidt vintage aanbod uit