Het laatste formule 1 nieuws

Interview Kallenius: Vier factoren die Mercedes in F1 houden

Interview Kallenius: Vier factoren die Mercedes in F1 houden

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De voorbije weken is er met de instap van INEOS heel wat meer duidelijk geworden over de toekomst van Mercedes in de Formule 1. In een gesprek met onder meer Motorsport.com verduidelijkt Mercedes-voorzitter Ola Kallenius waarom Mercedes verder wil in de sport.

De aandeelhoudersstructuur van Mercedes is door de instap van de Britse chemiereus INEOS flink veranderd. INEOS, Daimler en Toto Wolff hebben voortaan allen een derde van de aandelen in handen. Wolff blijft ook drie jaar langer als teambaas, waarna hij volgens de huidige planning de stok zal doorgeven aan een opvolger.

De toekomst van Mercedes, dat in de Formule 1 niets meer te bewijzen heeft, was voor de buitenwereld lang onzeker, maar volgens de bazen van de Duitse constructeur past de Formule 1 nog steeds in de plannen van het bedrijf. Mercedes-voorzitter Ola Kallenius laat weten dat er vier pillaren zijn die ervoor hebben gezorgd dat Mercedes een handtekening heeft gezet onder het nieuwe Concorde-akkoord.

“Ik weet dat er speculatie was in de pers, maar we hebben nooit serieus overwogen om eruit te stappen”, beantwoordde Kallenius de vraag van Motorsport.com of de toekomst van het F1-team ooit op de helling stond. “We hebben een merk dat is geboren op het circuit. Maar we hebben ons wel afgevraagd wat nu de pillaren zijn waar onze Formule 1-deelname op is gebouwd, los van de emotionele connectie met de sport. Hoe bekijk je dat op een rationele manier? We hebben vier pilaren gevonden waaraan je volgens ons moet voldoen als sport. Die vier zijn de show, het milieu, het financiële aspect en de rentabiliteit in de toekomst.”

De show

De Formule 1 levert wel vaker saaie races op, maar het seizoen 2020 heeft hier en daar laten zien dat het nog steeds spektakel kan bieden. Kallenius is ook tevreden met de rol van Liberty Media, dat de Formule 1 op verschillende vlakken de 21ste eeuw heeft ingeloodst, onder meer op het vlak van sociale media en esports. Die stappen hebben meer jongere fans aangetrokken, een belangrijk punt voor Mercedes. “Wat we het voorbije jaar hebben gezien is dat het bereik op sociale media […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Interview Kallenius: Vier factoren die Mercedes in F1 houden