Het laatste formule 1 nieuws

Interview: Nadere kennismaking met technologiepartner van Mercedes F1

Interview: Nadere kennismaking met technologiepartner van Mercedes F1

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mercedes is in het hybride tijdperk dé benchmark op motorisch vlak. De sleutel daarvoor ligt bij de High Performance Powertrains in Brixworth, al is de samenwerking met brandstof- en smeermiddelenleverancier Petronas ook een belangrijke bouwsteen. Motorsport.com Nederland spreekt met Stephan Dergent over de bijdrage van Petronas, het werk op de mondiale circuits en de relevantie van de Formule 1.

Brandstofleveranciers en in het bijzonder leveranciers van smeermiddelen vormen tegenwoordig een integraal onderdeel van Formule 1-teams . De tijd dat formaties producten kregen aangeleverd en het ‘er maar mee moesten doen’ ligt al mijlenver achter ons. Tegenwoordig gaat het om innige samenwerkingen, ‘technische partnerships’ waarbij een bedrijf volledig gericht is op één motorleverancier. Zo werkt Red Bull samen met ExxonMobil, Renault met Castrol en Mercedes dus met Petronas. “Ons programma is in 2010 begonnen, toen zijn we de samenwerking aangegaan voor zogenaamde ‘fluid technology solutions’. Vanaf 2014 heeft dat echt zijn vruchten afgeworpen met het succes van Mercedes”, legt de Belg Stephan Dergent namens Petronas uit. “De exacte bijdrage van een brandstofleverancier is altijd lastig te meten, maar Mercedes profiteert absoluut van een vergaande integratie. Hoe geïntegreerder je kunt werken, hoe beter je kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen.” Het delen van vertrouwelijke informatie en ‘trail and error’

Het is in het competitieve F1-landschap ook pure noodzaak. “Het draait in de Formule 1 allemaal om marginal gains, zeker dit jaar, om die ene milliseconde sneller te zijn. Voor dergelijke details is het allerbelangrijkste om kennis te delen, daar begint namelijk alles mee. De geheimen op tafel durven leggen, daarvoor is vanuit beide partijen veel vertrouwen nodig. Doordat wij én titelsponsor van Mercedes én de technische partner zijn, is iedereen wat eerder bereid om confidentiële informatie te delen. Die informatie is nodig om alles op elkaar af te stemmen”, zo vervolgt Dergent het gesprek met Motorsport.com Nederland . “Het betekent concreet dat we onze eigen engineers on-site hebben bij Mercedes, mensen die samen met de constructeur van de krachtbron en het raceteam werken aan de vloeistoffen. Dat zijn brandstoffen maar ook ‘functional fluids’ zoals wij die noemen, de motorolie en smeermiddelen. Alles wordt […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Interview: Nadere kennismaking met technologiepartner van Mercedes F1