Het laatste formule 1 nieuws

Kijkcijfers: een goede, maar zeker geen perfecte Sportzomer

Kijkcijfers: een goede, maar zeker geen perfecte Sportzomer

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Met het EK Voetbal, de Tour de France en De Olympische Spelen was het een goed gevulde sportzomer. Met Robbert van der Hulst (Insights Director Candid) en Han Roode (Head of Strategy M2Media) bespreken we de kijkcijfers.

Robbert van der Hulst: ,,De verwachtingen waren hooggespannen dit jaar en het EK heeft zeker beter gescoord dan de vorige twee toernooien waar Oranje overigens niet present was. Maar het werden geen kijkcijferkanonnen zoals tijdens het WK van 2014 of het EK van 2012. Naar de poulewedstrijden van Oranje keken gemiddeld zo’n 5,5 miljoen mensen, terwijl dit bij de andere toernooien vaak tussen de 7 en 8 miljoen lag. Er zijn verschillende factoren te bedenken die hier invloed op hebben gehad: sentiment rondom Oranje, vordering Oranje in het toernooi, de afwezigheid van ‘Oranjekoorts’, het weer en natuurlijk de coronamaatregelen. Bij de overige sporten zien we over de hele linie niet veel veranderingen ten opzichte van vorig jaar; naar de Tour de France keken een vergelijkbaar aantal mensen en ook de Formule 1 wordt stabiel bekeken. Het ‘Max Verstappen’-effect zit hier al een tijdje in de kijkcijfers verwerkt en het feit dat hij dit jaar de beste kansen tot nu toe heeft levert niet veel extra kijkers op. De Olympische Spelen stonden overall gezien veel minder in de belangstelling dan voorgaande edities. Dit was zowel wereldwijd als in Nederland terug te zien in de kijkcijfers.”

Robbert van der Hulst: ,,Vanuit de wetenschap is dit meerdere malen onderzocht. De belangrijkste conclusie: het werkt – indien goed uitgevoerd – maar is vooral positief voor het imago. Tijdens het WK van 2006 kwamen onderzoekers erachter dat merken die rondom het voetbaltoernooi adverteerden meer geassocieerd werden met ‘sportiviteit’, ‘voetbal’ en ‘oranje’, zelfs tot drie maanden later. Dit effect was nog sterker naarmate respondenten ook daadwerkelijk het evenement keken en betrokkenheid voelden. Mensen die het EK kijken staan ook meer open voor inhaakadvertenties: ze besteden er vaker aandacht aan en vinden ze leuker en informatiever. Dit laat zien dat het belangrijk is om als merk de juiste evenementen te kiezen en dat betrokkenheid van de consumenten meetelt in het […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Kijkcijfers: een goede, maar zeker geen perfecte Sportzomer