Het laatste formule 1 nieuws

Kunstenaars laten in New Orleans de ziel van de stad zien

Kunstenaars laten in New Orleans de ziel van de stad zien

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Rises in the East (2021) van EJ Hill in het Joe W. Brown Park, New Orleans. Orkaan Ida schopte het leven in New Orleans in de war toen ze op 29 augustus 2021 landde aan de kust van Louisiana. Zo’n zestien jaar eerder hield orkaan Katrina huis in de stad. De wijk Lower Ninth Ward werd toen half weggevaagd. Het ‘goede’ dat uit Katrina voortkwam, was de oprichting van de Prospect-biënnale in de stad. De eerste editie in 2008 – van initiatiefnemer Dan Cameron – was meteen een groot succes, vooral omdat het kunstenaars van kleur toonde die elders niet te zien waren. De hype van Afrikaans-Amerikaanse kunst was toen nog niet begonnen. Prospect bood iets nieuws ten opzichte van bestaande tentoonstellingen als de Carnegie International (iedere vijf jaar in Pittsburgh) en de Whitney Biënnale in New York. Nu is er de vijfde Prospect, geplaagd door Covid-19 én Ida en een jaar later geopend dan gepland.

De historie van Prospect is rommelig. Genoeg ambitie, weinig geld. Op de succesvolle eerste editie volgde een variant met louter kunstenaars uit New Orleans, door gebrek aan fondsen. Het biënnale-tempo bleek niet te handhaven en dus werd geopteerd voor de triënnale-formule. Nu bij editie vijf lijken geldproblemen opnieuw voor een afgeslankte versie te hebben gezorgd. Het zwaartepunt ligt bij het organiserende Contemporary Arts Center (CAC) en het daar tegenoverliggende Ogden Museum. Het grote museum in de stad – NOMA – doet dit keer niet mee. Wel zijn er dertien losse locaties, verspreid over de stad, waar vaak maar één enkele kunstenaar te zien is. Met in totaal tweeënvijftig deelnemende kunstenaars is het desondanks een behoorlijke Prospect geworden.

Willie Birch is een kind van de stad. Hij was al bij Prospect.1 vertegenwoordigd en gaat nu op herhaling in het Ogden Museum. In een heldere tekenstijl, met geprononceerde, gestileerde lijnen, registreert hij het straatbeeld van de stad. Typerend zijn de shotgun-huizen: smalle, langwerpige houten constructies met voor- en achterdeur op één lijn en soms een veranda aan de voorkant, van oudsher dé woning voor de zwarte bevolking. Precies ook de huizen die in de orkaanstormen hard werden […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Kunstenaars laten in New Orleans de ziel van de stad zien