Het laatste formule 1 nieuws

Luca de Meo redde Renault: ‘Ik ging niet 44 jaar Formule 1-geschiedenis begraven’

Luca de Meo redde Renault: ‘Ik ging niet 44 jaar Formule 1-geschiedenis begraven’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De terugkeer van Renault in de Formule 1 was tot nu toe niet wat het Franse team ervan had gehoopt. Vorig jaar overwoog het merk zelfs te stoppen. Luca de Meo, Fernando Alonso en sportwagentak Alpine brachten redding.

In 2020 was Renault 44 jaar actief in de Formule 1. Even leek er geen negende lustrum in te zitten. Financieel zware tijden dreven het merk tot het overwegen de Formule 1-verbintenis te beëindigen en het Alpine Sports-merk als een nachtkaars uit te laten gaan. Maar de nieuwe CEO Luca de Meo had andere plannen en wist Renault weer perspectief te geven voor een toekomst in de autosport. “Ik wilde niet de man zijn die 44 jaar Formule 1-geschiedenis heeft begraven.”

Lees ook: Tom Coronel opnieuw in WTCR: ‘Ik heb nog zeven jaar om wereldkampioen te worden’

“Marketingtechnisch is de Formule 1 is van onschatbare waarde”, zegt de 53-jarige Italiaan tegen het Duitse Auto, Motor und Sport. “Als je niet onderaan het veld staat”, voegt hij daar wel aan toe. De Meo denkt dat als Alpine dezelfde naamsbekendheid wil vergaren door ouderwetse adverteren, het evengoed honderden miljoenen euro’s zou moeten investeren. (Photo by Zak Mauger / LAT Images) Bovendien is Formule 1 een enorme kans voor Alpine. “Renault is al 120 jaar een wereldwijd gevestigd merk. We hoeven het niet bekend te maken. Maar we kunnen het imago aanscherpen via Alpine”, denkt De Meo. “Alpine staat niet alleen voor nostalgie, maar ook voor innovatieve techniek”, aldus de CEO. “Iedereen die zich laat gelden in de Formule 1 straalt geloofwaardigheid uit. Voor een sportwagenfabrikant als Alpine is dit een belangrijk onderdeel in het streven om het merk te verkopen als ‘het coolste ding in ons huis’.”

Lees ook: Zit Russell in 2022 in een Mercedes? ‘Verwacht rond de zomerstop duidelijkheid’

De Meo wil Alpine een merk maken dat in 2025 zelfvoorzienend binnen en buiten de F1 is en moederbedrijf Renault echt iets gaat opleveren. De Meo heeft in ieder geval genoeg ervaring: “Ik heb het voor elkaar gekregen bij Fiat met Abarth en bij Audi met Audi Sport.” Aan visie ontbreekt het […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Luca de Meo redde Renault: ‘Ik ging niet 44 jaar Formule 1-geschiedenis begraven’