Het laatste formule 1 nieuws

Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland: “We blijven groene moleculen nodig hebben”

Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland: “We blijven groene moleculen nodig hebben”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Voordat ze president-directeur van Shell Nederland werd, was Marjan van Loon vicepresident van de divisie vloeibaar gas bij de energiereus. Dat maakt haar tot een extra interessante gesprekspartner als het gaat over de autobrandstoffen van de toekomst. “Waterstof kan een drager, een brandstof of een grondstof zijn. Het heeft in elk geval veel aantrekkelijke kanten.”

Het is de vooravond van een historische dag in Zandvoort; daags na het gesprek is het kustdorp voor het eerst in 36 jaar weer het decor van een Formule 1-race. Dat Shell een paviljoen heeft aan de randen van het circuit is niet vreemd; het merk is al sinds mensenheugenis partner van het Ferrari Formule 1-team en ook partner van Circuit Park Zandvoort. Marjan van Loon arriveert ruim op tijd en is passend gekleed voor het evenement; spijkerbroek en wit overhemd met rode en gele merkaccenten. Op de achtergrond horen we trainingsgeluiden, de Formule 3-auto’s maken heel wat meer herrie dan de Formule 1-bolides.

Shell en de Formule 1 gaan echt al heel lang samen, is het niet?
“Vanaf de eerste Formule 1-wedstrijd zijn wij al partner van Ferrari; niet alleen in het ontwikkelen van benzine, maar ook als het gaat om smeeroliën en dergelijke. We zijn trouwens ook partner van het circuit; dat richt zich dan vooral op de duurzame ambities om de logistiek goed te regelen en de CO2-footprint van het evenement naar beneden te brengen. Maar de Ferrari-samenwerking is bij Formule 1 het belangrijkste; we hebben ook hier vandaag weer laboratoriumfaciliteiten staan om de toestand van de motor te meten door de motorolie continu te testen. Dat is allemaal heel erg datagedreven, om te kijken wat de optimale performance van de auto is. De brandstof ontwikkelen we in ons onderzoekscentrum in Hamburg en die is voor 99 procent gelijk aan de V-Power die je gewoon kan kopen. Dat is het mooie vind ik, dat die technologie en ontwikkeling zich doorvertaalt naar onze auto’s.” De Formule 1 als proefkamer. Dat geldt dus nog steeds? “Zeker. Smeerolie wordt ook steeds belangrijker. Dat weet niet iedereen, maar in elektrische auto’s wordt ook smeerolie […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland: “We blijven groene moleculen nodig hebben”