Het laatste formule 1 nieuws

Marketing the Rainbow: ik ga op reis en ik neem mee…

Marketing the Rainbow: ik ga op reis en ik neem mee…

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Naarmate de wereldwijde zichtbaarheid en emancipatie van de LHBT-gemeenschap in de afgelopen vier decennia groeide, is de interesse in deze consumentengroep snel toegenomen; een trend die vooral duidelijk – en succesvol – is in de reisindustrie. Zijn homo’s interessante ‘gasten’? Ja – ze reizen langer en met een grotere frequentie, geven meer uit per dag (vanwege een hoger vrij besteedbaar inkomen) en reizen buiten het hoogseizoen. Dit maakt hen de ideale reiziger!
Daarnaast is een groter deel van hun reistijd nu ‘homo-reistijd’. Ze gaan steeds vaker op ‘homovakanties’, gay cruises, nemen deel aan LHBT-evenementen en verblijven in homo(vriendelijke) hotels.

De branche van LHBT-reizen, -vakanties, -gastvrijheid en alles wat daarbij komt kijken was een van de eerste die niet alleen bedrijven interesseerde, maar vooral steden, regio’s en landen: de zogenaamde Destination Marketing Organizations . Inmiddels beweren vele van hen een homobestemming te zijn en uiteindelijk kan dat een self-fulfilling prophecy worden. De kenmerken van homotoerisme

Naar verluidt begon het allemaal in 1973, toen een homoreisbureau van Hanns Ebensten (wiens bedrijf heel toepasselijk HE Travel heet), die de ‘grootvader van het homoreizen’ wordt genoemd, een groep gays langs de Colorado-rivier leidde. Het was de eerste reiservaring in zijn soort en leidde tot een beweging die de afgelopen 40 jaar exponentieel is gegroeid tot een miljardenindustrie. De omvang hiervan wordt geschat op 200 miljard euro per jaar, waarvan ruim 3 miljard in Nederland. Zelfs ons Ministerie van Buitenlandse Zaken besteedt hier expliciet aandacht aan: The European market potential for LGBTQ tourism . Deze website geeft ook nuttige tips, en splitst die zelfs nog uit naar de aparte L, H, B en T-segmenten.

De traditionele opvatting over de LHBT-demografie in de reisindustrie is meestal dat het één enkele doelgroep is. Fout – deze reizigers hebben hetzelfde brede scala aan demografische karakteristieken als de heteroseksuele reizende bevolking. Een gepensioneerd lesbisch koppel zal heel andere verwachtingen hebben over hun ideale vakantie dan een 21-jarige non-binaire backpacker. Maar er zijn ook – belangrijke – overeenkomsten tussen al die segmenten: vooral de wens om gelijk en met respect te worden behandeld, met als direct en meetbaar gevolg een […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Marketing the Rainbow: ik ga op reis en ik neem mee…