Het laatste formule 1 nieuws

Masi over straffen bij motorwissels: “Regels zijn bedacht met goedkeuring van teams”

Masi over straffen bij motorwissels: “Regels zijn bedacht met goedkeuring van teams”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Wedstrijdleider Michael Masi laat zich uit over de discussie omtrent de straffen die volgen bij het wisselen van een motor. Zo heeft Red Bull-teambaas Christian Horner eerder aangegeven dat hij geen fan is van het huidige systeem. Zijn collega van Mercedes , Toto Wolff, vindt dat het systeem staat als een huis.

Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten pakte Valtteri Bottas zijn zesde ICE van het seizoen. Het leverde de Fin een gridstraf van vijf plekken op. Elke Formule 1-coureur mag maximaal drie verbrandingsmotoren gebruiken, zonder straf. Ook teamgenoot Lewis Hamilton moest een race eerder, in Turkije, tien plekken straf incasseren wegens het wisselen van de verbrandingsmotor. Voor Max Verstappen was het raak in Rusland, zijn team koos ervoor om de hele motor te wisselen, hierdoor moest hij vanaf de laatste plek starten. Elk team weet wat er mag

“Alle teams weten hoeveel power-units, hoeveel versnellingsbakken, hoeveel verschillende elementen ze mogen gebruiken. Het is dus voor iedereen duidelijk.” De Brit vervolgt: “Zoals elk team doet, maar vooral in de strijd om een kampioenschap, ga je altijd proberen zoveel mogelijk voordeel eruit te halen. Of het nu gaat om upgrades of een vervanging voor betrouwbaarheid.” Het is wat het is

Uiteindelijk wordt het reglement samen met de teams bedacht: “Het is wat het is. We ontwikkelen de regels en de straffen samen met de teams, voordat we het implementeren.” Ook hamert de leiding erop dat het niet nieuw is: “We moeten niet vergeten dat de regels met betrekking tot de power-units er al een aantal jaren zijn. Ze zijn dan ook consistent en ze zijn samen met de teams, de FIA en de Formule 1 ontwikkeld”, sluit Masi af. Roy909

En toch heeft het te veel invloed op het kampioenschap. De motor van verstappen moest gewisseld worden door een crash veroorzaakt door een tegenstander. In principe heeft verstappen dus maar 3 motoren gebruikt tot nu toe. Bij Hamilton heeft het daarentegen met betrouwbaarheid te maken. Hierin zou onderscheid gemaakt moeten worden. Hamilton heeft nu een nieuwere motor met minder gridstraffen. Ik ben niet per se pro Verstappen, maar […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Masi over straffen bij motorwissels: “Regels zijn bedacht met goedkeuring van teams”