Het laatste formule 1 nieuws

Met 300 km/u door de steile, nieuwe bocht die spektakel moet opleveren in Zandvoort

Met 300 km/u door de steile, nieuwe bocht die spektakel moet opleveren in Zandvoort

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De Red Bull van Max Verstappen vrijdag tijdens de tweede vrije training op het circuit van Zandvoort. Als Max Verstappen deze vrijdagmiddag de baan oprijdt – langs tienduizenden oranjefans, over heuveltoppen en door duinpannen – wacht hem op het einde van de ronde over het circuit van Zandvoort een muur van asfalt.

Het is de laatste bocht van het circuit, rechtsaf richting de finish, waar de weg plotseling de vorm aanneemt van een grote beslagkom, schuin aflopend van buiten naar binnen. En niet zo’n klein beetje ook. De Arie Luyendijkbocht, zoals hij officieel heet, heeft een stijgingspercentage van 34; drie keer zo steil als het steilste stuk op de Alpe d’Huez.

Verstappen raast volgas op de kombocht af. Hij laat zijn Red Bull erin vallen, van de hoge buitenkant precies naar de oranjewitte markeringen aan de binnenzijde. Fijn duinzand waait op, vonken spatten onder de auto vandaan. In een oogwenk is hij voorbij.

Op het voor de Formule 1 vernieuwde circuit van Zandvoort is de snelle slinger richting start/finish de grote blikvanger. Geen enkele baan op de F1-kalender beschikt over zo’n kombocht. Dat Zandvoort er als enige wel een heeft, is geen toeval; de Arie Luyendijkbocht moet ervoor zorgen dat de terugkeer van de Formule 1 naar Nederland niet uitloopt op een slaapverwekkende optocht.

De bocht is bedoeld als remedie voor een probleem waar de Formule 1 al tijden mee worstelt: het gebrek aan inhaalacties. Moderne F1-wagens kunnen dankzij de neerwaartse druk die hun geavanceerde vleugels opwekken heel snel door de bochten. Maar als ze in de turbulente lucht van een voorligger rijden, werken de vleugels niet goed meer. Vlak achter je concurrent door de bocht scheuren is dus lastig, waarna je op het rechte stuk eerst het gat moet dichtrijden voordat je überhaupt over een inhaalmanoeuvre kunt nadenken.

Alleen aan het einde van heel lange rechte stukken kunnen de rijders elkaar nog voorbij. Daarvan heeft Zandvoort er precies nul. Het circuit is krap en bochtig, uitdagend voor de coureurs, maar passeren is er in principe onmogelijk.

De oplossing die het team achter de renovatie van het circuit in 2019 bedacht, kwam hierop neer: zorgen […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Met 300 km/u door de steile, nieuwe bocht die spektakel moet opleveren in Zandvoort