Het laatste formule 1 nieuws

Mini Cooper en de magische Cooper S

Mini Cooper en de magische Cooper S

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Toen de Austin Seven en Morris Mini Minor in 1959 het levenslicht zagen kon ontwerper Alec Issigonis het niet bevroeden: De kleine Mini zou de basis voor een auto vormen die in internationale rally’s alles en iedereen verraste: De Mini Cooper S.Het werd de meest aansprekende Mini versie tijdens de 41 jaar dat de Classic Mini werd gebouwd.

Issigonis’ vriend en Formule 1 constructeur John Cooper had het na de introductie van de allereerste Mini al snel in de gaten: De basis-ingrediënten maakten de Mini zeer geschikt voor race- en rally-evenementen. In 1961 voegde Cooper technische – op sportieve leest geschoeide – aanpassingen toe aan de kleine Engelse creatie. Zo werd de Mini Cooper geboren. Opgevoerd

De Mini Cooper in vergelijk met het basismodel cosmetisch en technisch aangepast. De Cooper was onder andere herkenbaar aan het dak. Dat was ten opzichte van de rest van de compacte carrosserie in een contrasterende kleur gespoten. Belangrijker waren de technische aanpassingen. De cilinderinhoud van de standaard 848 cc motor van de Morris Mini-Minor werd voor de Cooper opgeboord naar 997 cc. Dat leidde tot een vermogensstijging van 34 naar 55 PK. De prestaties werden gepolijst dankzij een dubbele SU-carburateur. Ook een close-ratio versnellingsbak en schijfremmen op de voorwielen waren kenmerken van de Cooper. Het bleek de voorbode voor een nog snellere – inmiddels legendarische – versie. The S is in the name

In 1963 zag de jaren zestig heerser van de Rallye Monte Carlo het levenslicht. Net zoals het basismodel van de Mini en de gewone Cooper werd ook deze als Austin en Morris gebouwd. Technisch waren de Coopers van beide merken identiek. De aanpassingen die de Cooper een “S” maakten ook. Waar de “gewone” Cooper al van de nodige technische snufjes was voorzien, daar deed John Cooper voor de “S” er nog een flinke schep bovenop. Krachtiger schijfremmen, een dubbele tank, een oliekoeler en een 1071 cc 70 PK motor zorgden voor de geboorte van een wagentje met fabuleuze rijeigenschappen, die versterkt werden dankzij een sportief conventioneel onderstel. De Morris Mini Cooper S met 1071 cc bleek de voorbode voor […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Mini Cooper en de magische Cooper S