Het laatste formule 1 nieuws

Na het rampjaar 1955 verdween Mercedes decennialang uit de Formule 1

Na het rampjaar 1955 verdween Mercedes decennialang uit de Formule 1

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Lewis Hamilton van Mercedes heeft met zijn zege in Portugal nu de meeste overwinningen op zijn naam staan in de Formule 1. En dan te bedenken dat het Duitse automerk zich tientallen jaren had teruggetrokken na de grootste ramp in de autosport. Begin jaren vijftig van de vorige eeuw woedde er een felle strijd tussen de diverse autofabrieksteams. De teams wilden niet alleen de beste coureurs binnenhalen, maar waren ook continu op zoek naar technische vernieuwingen en verbeteringen. Zo lanceerde Mercedes in 1955 de revolutionaire 300 SLR met een ultralicht carrosserie van magnesium. In datzelfde jaar introduceerde Jaguar moderne schijfremmen.

Op 11 juni 1955 stonden deze teams aan de start van de 24 uur van Le Mans. Na twee uur reed Mike Hawthorn op kop in zijn Jaguar, meteen gevolgd door Pierre Levegh in zijn Mercedes. Achterligger Lance Macklin was toevallig in de buurt, rijdend in een Austin-Healey met ouderwetse en trage trommelremmen.

Vanaf dat moment ging alles mis, want Hawtorn remde plots voor een pitstop, waarvoor Macklin uitweek. Zo blokkeerde hij Levegh, die naar de linkerkant van de baan schoot en zijn schedel brak na een aanrijding tegen een aarden wal. De uiteengereten Mercedes vloog in stukken over de volgepakte tribune. Omdat de brandstoftank ook nog openscheurde ontstond er een enorme vlammenzee. Zeventig toeschouwers waren op slag dood.

Hulpverleners probeerden het wrak te blussen, maar het water op de brandende magnesiumcarrosserie zorgde juist voor nóg meer vuur. In totaal kwamen er 84 mensen om het leven en vielen er meer dan 120 gewonden – nog steeds de grootste ramp in de autosport ooit.

Vlammend protest

De race werd daarna niet afgelast, officieel om te voorkomen dat vertrekkende en vluchtende bezoekers de toegesnelde ambulances zouden tegenhouden. De twee overgebleven wagens van Mercedes trokken zich wel direct terug, uit respect voor de slachtoffers. Jaguar won uiteindelijk deze vreselijke race, nota bene met Hawtorn die door zijn manoeuvre zorgde voor de stuurfout bij Levegh. Dagblad De Tijd sprak er schande van: “Voor zoveel gebrek aan eerbied voor de dode mens, kan het meest vlammende protest niet fel genoeg zijn. Het excuus van de organisatoren […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Na het rampjaar 1955 verdween Mercedes decennialang uit de Formule 1