Het laatste formule 1 nieuws

Nieuw lesprogramma op De Vijfmaster: ‘Leerlingen voeren werkzaamheden uit die levensecht zijn’

Nieuw lesprogramma op De Vijfmaster: ‘Leerlingen voeren werkzaamheden uit die levensecht zijn’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blije gezichten op De Vijfmaster. (Foto: ) VEGHEL | Basisschool De Vijfmaster heeft zich afgelopen dinsdag aangesloten bij Stichting IMC Weekendschool. De Veghelse basisschool gaat gebruik maken van IMC Basis. IMC Basis bereidt jongeren voor op de belangrijkste stap na hun schoolbestaan: werk gaan doen wat bij hen past en waarin zij zich verder kunnen ontwikkelen. Lessen van bevlogen vakexpert/gastdocenten (vrijwilligers) moeten het blikveld van de jongeren verruimen. De Vijfmaster wil in november starten met het lesprogramma.

Op een groeiend aantal basisscholen in heel Nederland krijgen leerlingen van groep 7 en 8, twee jaar lang, drie uur per week, onder schooltijd les van gastdocenten. Leerlingen ervaren en ontdekken samen met de gastdocenten vakgebieden zoals Journalistiek, Recht, Geneeskunde, Beeldende kunst, ICT, Politiek, Architectuur en bouw, Zorg en welzijn, Wetenschap en Techniek, Transport en Logistiek, Podiumkunsten, Ondernemen, Horeca, Archeologie, Dier en Natuur, Media en vormgeving en Filosofie. “Deze verschillende vakgebieden worden verkend door zoveel mogelijk zelf aan de slag te gaan met ‘het echte werk’. De nadruk tijdens de lessen ligt op het zelf doen en ervaren. De leerlingen voeren werkzaamheden uit die levensecht zijn en kenmerkend voor het vakgebied”, legt Ellen Vos, Directeur Vijfmaster uit.

Achterstandsscores
IMC Basis richt zich in eerste instantie op de plekken in Nederland waar dat het hardst nodig is, dit betekent dat het programma wordt aangeboden op basisscholen in wijken van middelgrote gemeenten waar de onderwijsachterstanden-indicator aanleiding geeft tot zorg. Directrice Ellen Vos aan het woord.

De indicator berekent aan de hand van bepaalde formules, de onderwijsscores per leerling welke dan inzicht geeft in de achterstandsscores per basisschool-vestiging. Deze scores drukken de verwachte onderwijsachterstand op scholen uit. Er zijn leerlingen op scholen die hebben een beperkter beeld van beroepenvelden, weinig rolmodellen in hun directe omgeving en een kleiner aanbod aan activiteiten om hun talenten te ontdekken of te ontwikkelen. “Kinderen groeien op in een sociale context en zien goede en minder geslaagde voorbeelden van loopbanen om zich heen. Juist in het basisonderwijs moeten we hun blik verbreden en laten zien dat er meer mogelijk is dan zij denken. Zo laten we kinderen en ouders […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Nieuw lesprogramma op De Vijfmaster: ‘Leerlingen voeren werkzaamheden uit die levensecht zijn’