Het laatste formule 1 nieuws

Nieuwe F1-motoren voor 2025 krijgen grotere elektrische component

Nieuwe F1-motoren voor 2025 krijgen grotere elektrische component

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De nieuwe hybride motoren die de Formule 1 over een paar jaar wil invoeren, zullen een flink grotere elektrische component bevatten dan de huidige generatie F1-krachtbronnen. Dat heeft Mercedes-teambaas Toto Wolff laten doorschemeren.

Afgelopen weekend werd er in de marge van de Grand Prix van Oostenrijk door een aantal betrokken partijen gesproken over het nieuwe motorreglement dat in 2025 van kracht moet worden. Naast de FIA en Formule 1-organisatie FOM schoven bij de ontmoeting op zaterdag de huidige motorfabrikanten Mercedes, Ferrari, Renault en Red Bull (vanaf ’22) en de potentiële toetreders Audi en Porsche aan.

Details zijn nog niet naar buiten gebracht en het zal ook nog wel enige maanden duren alvorens er meer duidelijkheid is over hoe een en ander er in de praktijk uit komt te zien, maar Toto Wolff zei maandag in Monaco dat de Formule 1 er goed aan doet om vast te houden aan turbo hybride krachtbronnen die op volledig duurzame brandstof rijden.

Wolff sprak op een conferentie van de autosportfederatie FIA en zei daar dat er overeenstemming was bereikt dat de Formule 1 niet terug kan keren naar luide verbrandingsmotoren. “De discussie was ‘wat doen we in de toekomst qua motor?’, want we willen kosten besparen en dus willen we niet opnieuw het wiel uitvinden. Maar we willen ook een motor die relevant is van 2025 tot en met 2030. We kunnen niet die oude petrol heads zijn met jankende motoren, als iedereen verwacht dat we elektrisch gaan rijden.” Concluderend zei Wolff: “Dus deze [nieuwe] motoren zullen nog steeds van brandstof worden voorzien. We blijven bij de huidige V6, maar de elektrische component zal enorm toenemen.”

De huidige Formule 1-krachtbronnen hebben zowel een MGU-K als een MGU-H, elektrische systemen die kinetische en warmte-energie omzetten in vermogen. Er gaan stemmen op om de MGU-H te laten vallen vanwege de kosten en complexiteit. Dat zou dan de deur openen voor het gebruik van een krachtiger kinetische component. Die zal als aanvulling dienen op de reguliere verbrandingsmotor die zal draaien op duurzame brandstoffen. Meer nieuws over Formule 1-motoren:

Red Bull wil schone lei voor nieuwe Formule 1-motoren in 2026 Red […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Nieuwe F1-motoren voor 2025 krijgen grotere elektrische component