Het laatste formule 1 nieuws

Olav Mol: ‘Ziggo heeft echt heel diep in de zakken gekeken’

Olav Mol: ‘Ziggo heeft echt heel diep in de zakken gekeken’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Olav Mols contract met Ziggo Sports loopt aan het eind van dit seizoen af en of de stem van de Formule 1 in Nederland ook volgend jaar bij de nieuwe zendgemachtigde (Viaplay) te horen is, is een open vraag. “Binnenkort gaan we eens koffie drinken.”

De telefoon van Olav Mol ontplofte, nadat sportmarketeer Chris Woerts maandagavond het nieuws over de uitzendrechten van de Formule 1 bekend had gemaakt. Niet Ziggo, maar een buitenlandse partij (NENT, Nordic Entertainment Group) is daar vanaf 2022 drie jaar de eigenaar van. “Ik was totaal verrast”, vertelt Mol in de paddock van Monaco.

Lees ook: Ziggo Sport bevestigt: Wij zijn rechten F1 kwijt

“Kijk”, zo vervolgt hij, “deze gang van zaken is heel normaal. Het feit dat er rechten van iets zijn, betekent dat er contracten van rechten zijn. En die contracten hebben een vaste looptijd. In dit geval drie jaar. Dan stuurt de rechtenhouder, FOM (Formula One Management) in dit geval, alle zendgemachtigden op de Nederlandse markt een fax of brief met de mededeling dat de rechten vrijkomen. ‘Heeft u interesse, meldt u zich dan. En als u zich binnen 24 uur niet meldt, dan gaan wij ervan uit dat u niet geïnteresseerd bent’. Dat daar vervolgens een buitenlandse partij uitkomt, daar had ik nooit rekening mee gehouden.” Foto: Motorsport Images De hoogste bieder wint.
“Ik had ongelofelijk graag doorgewild met Ziggo, omdat ik denk dat we daar in de loop der jaren toch iets moois hebben kunnen opbouwen. Zo wilden ze eerst niet met een commentator op locatie werken en ook niet met een camera. Maar dat hebben ze toch gedaan en het is een succes geworden. Daar ben ik superblij mee. Ik weet dat Ziggo echt heel diep in de zakken heeft gekeken om de rechten te behouden. Maar het is tot hier en niet verder als het zakelijk niet te verkopen is. Het is net als een huis kopen: mensen bieden virtueel geld. Tot 40.000 meer bied je mee. Maar als er iemand met 80.000 overheen gaat, dan moet je weg. Wellicht neemt FOM ook met pijn in hart […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Olav Mol: ‘Ziggo heeft echt heel diep in de zakken gekeken’