Het laatste formule 1 nieuws

Onderzoek naar zware F1-crash Romain Grosjean afgerond: welke lessen worden er getrokken?

Onderzoek naar zware F1-crash Romain Grosjean afgerond: welke lessen worden er getrokken?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Foto: Haas F1 team De FIA heeft het onderzoek naar de crash waarbij Romain Grosjean aan de dood ontsnapte afgerond en de bevindingen werden gepubliceerd in een rapport.

De beelden van Romain Grosjean die tijdens de GP van Bahrein tegen hoge snelheid in de vangrails knalt en meteen verandert in een grote vuurbal herinneren we ons allemaal nog goed. HALO speelde een belangrijke rol in het feit dat Grosjean het vandaag allemaal nog zelf kan navertellen en nu heeft de FIA haar onderzoek rond de crash afgerond om te bekijken wat er nog allemaal beter kan.

Het onderzoek omvatte interviews met de betrokkenen, inspectie van het fysieke bewijsmateriaal, analyse van beschikbaar videomateriaal en ook onderzoek van de gegevens van de ongeval datarecorder van de F1-bolide en de versnellingsmeters in de oortjes van Grosjean.

Het doel van het onderzoek was de oorzaken van de crash te benoemen maar evengoed het bekijken van andere factoren, die niet meteen bijgedragen hebben aan de ernst van het ongeval, om zo de algemene veiligheid in de motorsport te verbeteren.

Uit het rapport blijkt dat Grosjean met 192 km/u in de vangrails ging en dat er een piek van 67G werd gemeten. Door die enorme klap begaf de middelste vangrail het, kwam de monocoque van de Haas klem te zitten en brak de F1-bolide in twee. In het rapport van de FIA valt te lezen dat de bolide van Grosjean zwaar beschadigd was maar dat diverse veiligheidsvoorzieningen hun werk gedaan hadden.

“De wagen liep tijdens de botsing grote schade op, waaronder het losraken van de aandrijflijn van de overlevingsruimte. Het inspectieluik van de brandstoftank aan de linkerkant van het chassis was weggerukt en de verbinding tussen de brandstoftoevoer naar de motor en de ”veiligheidsblaas” van de brandstoftank was losgeraakt, in beide gevallen kon er brandstof uit de tank ontsnappen.”

“De veiligheidsuitrusting voor de rijder, waaronder helm, HANS en veiligheidsharnas, alsmede de overlevingsruimte, de stoel, de hoofdsteun en de Halo-bescherming aan de voorzijde van de cockpit, voldeden aan hun specificaties wat betreft de bescherming van de overlevingsruimte van de rijder en de beheersing van de krachten die tijdens de botsing op de […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Onderzoek naar zware F1-crash Romain Grosjean afgerond: welke lessen worden er getrokken?