Het laatste formule 1 nieuws

One-off liveries in de Formule 1: Niet altijd even succesvol

One-off liveries in de Formule 1: Niet altijd even succesvol

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

McLaren verschijnt komend weekend met een one-off livery aan de start van de Grand Prix van Monaco. De stal uit Woking kiest aan de Côte d’Azur eenmalig voor het iconische lichtblauw en oranje van brandstofleverancier Gulf Oil.

Het is niet toevallig dat McLaren voor Monaco kiest als locatie voor deze opvallende kleurstelling. De race in de speeltuin van de rich and famous heeft altijd al een aparte status gehad binnen de sport en leent zich ideaal voor speciale (marketing-) acties. Zo kwamen teams als Jaguar, Red Bull en Renault er meerdere malen voor de dag met verwijzingen naar Hollywood blockbusters. Red Bull koos in 2005 en 2006 voor Star Wars- en Superman-thema’s, terwijl ook Renault in 2017 voor die laatste film koos. Film-thema’s

Red Bull Racing Film-thema’s

Lorenzo Bellanca / Motorsport Images Film-thema’s

Sutton Images

De diamanten van Jaguar

Het meest opmerkelijke verhaal is echter dat van Jaguar. Dat team werd in 2004 benaderd voor de promotie van de film Ocean’s Twelve. Die film gaat over een complexe miljoenenroof en het leek de filmmaatschappij dan ook leuk om als verwijzing twee diamanten (van elk 300.000 dollar) in de neuzen van de auto’s van Christian Klien en Mark Webber te verwerken. Helaas raakte Klien al in de eerste ronde de muur. Einde race, maar erger: tegen de tijd dat het wrak van Klien terug was in de pitbox van Jaguar was niet alleen de neus, maar ook de diamant verdwenen…

Tekst gaat verder na de foto Geen succes

Dat een speciale livery niet altijd een garantie is voor succes, bleek recent nog maar eens. Daimler vierde in 2019 het 125-jarig bestaan en om daar bij stil te staan verscheen Mercedes tijdens de thuisrace op de Hockenheimring met een deels witte W10 op de baan. Het teampersoneel was uitgedost in retro-kleding en Netflix mocht speciaal voor de gelegenheid in de garage komen filmen. Het feest draaide uit op een groot fiasco met een crash van Valtteri Bottas en een negende plaats voor Lewis Hamilton.Een jaar later ging het ook mis tijdens de jubileumrace van Ferrari. Dat team ‘vierde’ op Mugello de deelname […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina One-off liveries in de Formule 1: Niet altijd even succesvol