Het laatste formule 1 nieuws

Ove Andersson. Rallylegende en monument

Ove Andersson. Rallylegende en monument

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vandaag is het exact dertien jaar geleden dat de legendarische rallycoureur en Toyota Team Europe baas Ove Andersson het leven liet. Hij hoort thuis in de eregalerij van de autosport. Ove Andersson was meer dan dertig jaar de stuwende kracht achter Toyota’s wedstrijd activiteiten, en onder hem werd de Japanse fabrikant in dat verband groot. Ook als coureur maakte hij indruk, en bouwde hij aan een mooie carrière .

Ove Andersson werd in 1938 geboren in het Zweedse Uppsala. Hij bracht zijn jeugd door op het Zweedse platteland. Daar ontstond zijn liefde voor techniek en snelle machines. Bovendien was Andersson zélf ook gezegend met het nodige racetalent. Voordat dat tot volle wasdom kwam vervulde Andersson zijn dienstplicht voor de VN-vredesmacht in de Gazastrook. Debuut, met hulp van Söderström

Eind jaren vijftig keerde hij terug naar Zweden. Hij richtte zich op Saab reparaties en kwam in aanraking met de autosport. Tijdens die periode opperde een kameraad om samen een lokale rally te rijden. Andersson zei ‘ja’, en het duo finishte als zesde in de Roslagsvalsen. Andersson kwam steeds meer in de greep van het rally rijden. Rallycoureur Bengt Söderström hielp hem verder op weg. De zeven jaar oudere Söderström was al langer actief en ondersteunde Andersson, zodat hij een volgende stap in zijn rallyloopbaan kon zetten. Internationaal debuut en groei

Op 11 juni 1963 debuteerde de Zweed internationaal in de Svenska Rallyt till Midnattsolen , die meetelde voor het European Rally Championship, Met navigator Gunnar Wiman werd hij vijfde in de Mini Cooper S. Vanaf 1964 reed Andersson zijn wedstrijden met menig Saab. Hij presteerde daarmee twee jaar lang behoorlijk en dat viel Lancia op. Vanaf 1966 reed Andersson voor de Italianen. Hij brak internationaal door, met onder meer podiumplekken in de Rallye Monte Carlo van 1966 en 1967. De RACE Rallye de España van 1967 won hij zelfs, met de Fulvia Rallye en copiloot Davenport. Het was zijn eerste internationale zege. In die tijd kreeg hij zijn bijnaam Påven , omdat Vaticaanstad aandeelhouder van Lancia was. En Påven is Zweeds voor de Paus . Ford-tijdperk

Vanaf 1968 reed hij voor […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Ove Andersson. Rallylegende en monument