Het laatste formule 1 nieuws

Pablo Escobar's Porsche 911 RSR is crimineel duur

Pablo Escobar’s Porsche 911 RSR is crimineel duur

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Pablo Emilio Escobar Gaviria is wellicht de meest bekende drugsbaron aller tijden. The King of Cocaine nam met zijn Medellin kartel de onderwereld over en veroorzaakte vrijwel eigenhandig de cocaïne-epidemie in Amerika. Naast criminele en zelfs politieke ambities had Señor Escobar nog een passie: auto’s . In 1979 begon Don Pablo aan in racecarrière in de Copa Renault 4 , een cup serie met gelijke auto’s. Een beetje meer gelijk

Na zes races lag Escobar tweede in het kampioenschap. Dat kwam echter niet omdat hij nou zo’n natuurtalent was. Pablo werd telkens ingehaald in de bochten, maar zijn Renault was opvallend snel op de rechte stukken. Het leek er sterk op dat zijn 4 een beetje meer gelijk was dan de rest. Maar daar durfde natuurlijk niemand wat van te zeggen. Heel vreemd. De RSR

Escobar was al snel flauw van zijn Renaultje en kocht daarom begin jaren ’80 een zeldzame Porsche 911 RSR uit 1974. En niet zomaar een RSR: het ging namelijk om de auto van tweevoudig wereldkampioen Formule 1 Emerson Fittipaldi. De auto was voorzien van een luchtgekoelde drieliter zescilinder boxer met 315 pk en woog slechts 900 kilo.

De Braziliaanse legende had de Porsche gebruikt tijdens de eerste International Race of Champions een serie waarin twaalf kampioenen uit verschillende raceklassen tegen elkaar streden in gelijke auto’s. Fittipaldi zette de Porsche op pole position voor de openingsrace op Riverside International Raceway. Emerson kwam echter te laat opdagen bij de rijdersbriefing en kreeg daarom een gridstraf van tien plekken. Uiteindelijk viel hij uit met een brandstoflek. Neppe 935

De Porsche bleef actief na het eerste IROC-seizoen actief in de Amerikaanse race scene in vrijwel ongewijzigde vorm. Don Pablo had echter andere plannen met de unieke 911. Om de wagen competitiever te maken werd hij voorzien van bodywerk geleend van de veel snellere 935. Met die wilde spoilers en een Martini-livery werd de RSR ingezet in verschillende races en hillclimbs in Zuid-Amerika, zonder al teveel succes. Roger Penske

Pablo Escobar moest zijn hobby uiteindelijk opgeven om zich te concentreren op zijn ‘bedrijf’, maar verkocht de Porsche nooit. Na zijn […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Pablo Escobar’s Porsche 911 RSR is crimineel duur