Het laatste formule 1 nieuws

Pirelli slaagde er in 2020 niet in om twee-stoppers te forceren

Pirelli slaagde er in 2020 niet in om twee-stoppers te forceren

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

© Getty Images/Red Bull Contentpool Een van de meest ondankbare taken is weggelegd voor de bandenleverancier van de Formule 1 . Iedereen heeft andere wensen, van de fans tot aan de coureurs aan toe. Maar er is een gezegde wat hier goed past: Een kok kan nooit naar ieders mond koken. Maar toch probeert de Italiaanse bandenfabrikant een middenweg te vinden, die voor iedereen acceptabel is.

Pirelli F1-baas Mario Isola sprak met Auto Motor und Sport en laat weten dat Pirelli inmiddels wel gewend is aan de kritiek. Ze doen het nooit goed. Terwijl de fans willen dat de banden snel slijten – en dan worden twee-stoppers noodzakelijk (dus meer spanning), willen de coureurs juist banden waarmee ze ‘eindeloos’ kunnen doorrijden. Zoals gezegd, het is nooit goed.

In vergelijking met een paar jaar terug is er veel veranderd op het gebied van strategie. Voorheen loonde het om een extra pitstop te maken, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. “De engineers hebben ontdekt dat als je het racetempo verlaagt, je meestal eerder aan de finish komt”, zei Isola tegen AMuS . Pas wanneer er een dreiging is dat banden letterlijk uit elkaar vallen, komen de coureurs uit voorzorg de pits in voor vers rubber. Zo bleek tijdens de tweede Formule 1 race op Silverstone, waar Lewis Hamilton in de slotfase een lekke band kreeg en met de hakken over de sloot Verstappen achter zich kon houden. De ‘ondermijnde’ poging om twee-stoppers te forceren

Net als in 2020 krijgen alle coureurs ook dit jaar weer exact hetzelfde aantal banden. Pirelli heeft voor alle Grands Prix de bandencompounds al bekendgemaakt. Voor sommige races werden in 2020 extra zachte banden geselecteerd, dit in een poging een twee-stopper te forceren. “Helaas slaagden de topteams er vaak in om zich te kwalificeren op de medium compound en vervolgens op de hardere banden te starten”, aldus de Pirelli F1-baas.

De nieuwe banden voor 2021 zullen aanmerkelijk langzamer zijn dan hun voorgangers. De reden is dat Pirelli voor veiligheid gaat. Uit de eerste data blijkt dat er rondetijden met drie-tienden en soms wel met een halve seconde naar […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Pirelli slaagde er in 2020 niet in om twee-stoppers te forceren