Het laatste formule 1 nieuws

Red Bull en Mercedes opnieuw in de clinch: dit keer over motoren

Red Bull en Mercedes opnieuw in de clinch: dit keer over motoren

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vanaf volgend seizoen zal de ontwikkeling van de Formule 1 -motoren voor enkele jaren worden bevroren. De motor waarmee de teams aan de start van de eerste race van 2022 staan, zal worden gehomologeerd, waarna er alleen noodzakelijk dingen mogen worden aangepast die ten goede komen van de veiligheid en betrouwbaarheid.

Pas op zijn vroegst in 2025 en misschien zelfs pas in 2026 zullen er nieuwe motoren komen in de sport. Hoe die motoren er precies uit gaan zien, is nog niet duidelijk. Alle betrokken partijen zijn daar sinds kort over in gesprek. Daarbij horen ook Mercedes -teambaas Toto Wolff, wiens werkgever motoren levert en Red Bull -teambaas Christian Horner, die sinds kort ook aan het roer staat van de nieuwe motorafdeling van Red Bull. Deze werd na het aangekondigde vertrek van Honda in het leven geroepen.

In Oostenrijk kwamen alle motorleveranciers samen met Formule 1-CEO Stefano Domenicali bijeen. Ook vertegenwoordigers van Porsche en Audi, die nadenken over een toekomstige deelname aan de Formule 1, sloten bij de vergadering aan. Namens Red Bull en Mercedes waren Horner en Wolff ook aanwezig.

In gesprek met onder meer RacingNews365 blikten beide teambazen terug op die vergadering. Horner trapt af. “Het was een interessant en constructief gesprek, want iedereen had weer andere belangen en idealen. Waar iedereen het over eens was, was dat we de kosten onder controle willen houden en dat we de juiste emotie over willen brengen: het geluid is dan ook erg belangrijk, in ieder geval voor ons.”

Een ander heikel punt is de relevantie van de motoren voor personenauto’s. De huidige hybride Formule 1-technologieën worden niet tot nauwelijks gebruikt in normale auto’s, omdat het te duur en te complex is. Bovendien maakt dat voor Red Bull, dat geen personenauto’s ontwikkelt, eigenlijk niet uit. Bij een team als Mercedes, tevens ook autofabrikant, ligt de relevantie van de gebruikte technologie iets nauwer aan het hart.

Maar als je daaraan denkt, dan kom je al gauw bij elektrificatie uit. Daar heeft Horner weinig trek in. “Als je de theorie van de autofabrikanten volgt, elektrificatie, dan zijn we over een jaar of tien net de Formule E. […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Red Bull en Mercedes opnieuw in de clinch: dit keer over motoren