Het laatste formule 1 nieuws

Red Bull geeft je vleugels? Christian Horner over de motorplannen voor 2022 + FOTO'S

Red Bull geeft je vleugels? Christian Horner over de motorplannen voor 2022 + FOTO’S

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Toen Honda aangaf dat het de F1 zou verlaten stond Red Bull voor een keuze. En wat hebben ze toen uiteraard gedaan? De motorrechten gekocht en natuurlijk een aandrijflijnbedrijf opgezet. Christian Horner is een lastige klant. Dat zegt het zelf. “We zijn veeleisend”, geeft de Red Bull Formule 1-teambaas met een stalen glimlach toe. “We betalen onze rekeningen op tijd, we eisen het beste en dat is soms ongemakkelijk.” Alles bij elkaar is het maar goed dat het op één na snelste team op de F1-grid, volgend jaar niet zal betalen voor de standaard hybride krachtbronnen van de bittere rivaal Mercedes-AMG. En al helemaal niet van Renault, waarmee Red-Bull in 2018 een zeer broos partnerschap had. Nadat Honda aan het einde van dit seizoen de stekker uit zijn fabrieksinzet trok (de derde keer in de afgelopen 30 jaar dat ze zich terugtrokken), had Horner iets nodig achter in zijn auto’s. Ferrari was blijkbaar uitgesloten, dus er bleef maar één optie over… Dat vereiste eerst een diepe zucht, daarna een Oostenrijkse berg euro’s. Wie is Christian Horner?
De uit Midlands geboren Horner leidt sinds 2005 het Red Bull-team. Horner runde het familiebedrijf Arden, dat een paar F3000-titels won. Dit was voordat hij door Red Bull werd gerekruteerd voor zijn eerste F1-seizoen in 2005. Horner’s eerste grote prestatie bij Red Bull was het binnenhalen van het designgenie Adrian Newey afkomstig van McLaren. Newey geniet van de afleiding van niet-F1-projecten, echter is de kans groot dat zijn motivatie weer terugkomt door een volledig geïntegreerd chassis-aandrijflijnteam te leiden. Is Max Verstappen hiermee binnen te houden? Renault maakte overwinningen mogelijk, maar het voelde allemaal erg onrechtvaardig. Na Renault en Honda rees de vraag rees of de nieuwe power unit-divisie voldoende zijn om Max Verstappen bij Red Bull te houden, zodat zijn overstap naar Mercedes kan worden voorkomen? Red Bull heeft daarvoor nu een ‘campus’ van 460.000 vierkante meter in Buckinghamshire. Red Bull Powertrains is uit pure noodzaak bedacht. Horner en de raadselachtige Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz hadden geen andere keuze dan de grootste F1-verbintenis van de energiedrankgigant aan te gaan, sinds het in […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Red Bull geeft je vleugels? Christian Horner over de motorplannen voor 2022 + FOTO’S