Het laatste formule 1 nieuws

"Red Bull profiteert in 2021 van nieuwe aerodynamische regels"

“Red Bull profiteert in 2021 van nieuwe aerodynamische regels”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vanwege het coronavirus en de daarbij komende financiële perikelen besloten de Formule 1-teams om de grote regelveranderingen, die voor 2021 gepland stonden, uit te stellen. De auto’s voor het komende jaar zouden daardoor in eerste instantie een kopie worden van de auto’s van dit jaar, maar de afgelopen periode zijn er wat extra regels bijgekomen.

Vanwege de toenemende downforce niveaus kunnen de Pirelli-banden de snelheid van de Formule 1-wagens namelijk niet meer aan. Omdat het voor de bandenleverancier niet logisch is om nieuwe banden te ontwikkelen voor 2021, die vervolgens na een jaar al de prullenbak in kunnen, is er voor een alternatief gekozen. In plaats van de banden aan te passen, zullen de auto’s worden aangepast, of beter gezegd: gekortwiekt.

Er wordt volgend seizoen een hap genomen uit de downforce van de Formule 1-wagens, door voornamelijk aan de vloer veranderingen door te voeren. In gesprek met Auto Motor und Sport voorspelt technisch directeur van Racing Point , Andy Green, dat het ruim een seconde zal schelen in de rondetijden. “We verliezen vooral aan de achterkant van de wagen veel downforce.”

“Het wordt niet makkelijk om die downforce weer terug te winnen gedurende het komende seizoen, omdat er een groot stuk zal verdwijnen uit de vloer, waar je het dus ook niet terug zou kunnen vinden. Maar het is zeker niet onmogelijk”, zo voorspelt de Brit, die denkt dat sommige teams harder geraakt zullen worden door de nieuwe regels dan andere teams. Zelf koos Racing Point dit jaar voor een concept met een lage rake, in navolging van Mercedes . Als de rake van een auto hoog is, dan staat de achterkant van de bolide hoger dan de voorkant.

Door de nieuwe regels kan Racing Point daardoor hard geraakt worden, denkt Green. “De nieuwe regels kunnen ons harder straffen dan de auto’s die een hoge rake hebben. Sommige van de onderdelen die door de nieuwe regels verdwijnen, hebben namelijk minder aerodynamische invloed bij auto’s met een hoge rake dan bij auto’s met een lage rake”, aldus Green. Red Bull pionierde het lage rake concept, waarmee het hoge ogen gooide. Ook volgend jaar zal […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina “Red Bull profiteert in 2021 van nieuwe aerodynamische regels”