Het laatste formule 1 nieuws

Rencken: "Moeten het Mercedes-stuur van Hamilton in de gaten gaan houden"

Rencken: “Moeten het Mercedes-stuur van Hamilton in de gaten gaan houden”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Lewis Hamilton wist de Grand Prix van Brazilië met overmacht te winnen, maar naderhand gaat het niet alleen maar over de overwinning. Op internet circuleren namelijk beelden waarop te zien is dat Hamilton aan het einde van het rechte stuk zijn stuurwiel ietwat naar zich toe lijkt te trekken.

Dit heeft veel weg van het DAS-systeem wat de Mercedes -coureurs in 2020 konden gebruiken. Hamilton en Bottas konden in hun auto aan het stuur trekken om de stand van de voorbanden te veranderen voor wat meer of juist minder wrijving en warmte in de banden.

In de Engelse versie van de RacingNews365-podcast wordt dit voorval besproken. Formule 1 -journalist Dieter Rencken denkt dat dit nieuwe trucje niks met het DAS-systeem te maken heeft. “Ten eerste is DAS verboden en ik denk niet dat Mercedes dat soort regelgeving aan haar laars lapt, dus dat moeten we uit ons hoofd zetten.” Bewegend stuur Mercedes een optische illusie?

“Het zou kunnen dat het een beetje een optische illusie is. De camera zit in de airbox van de auto en trilt misschien een beetje. Wie zal het zeggen?”, aldus Rencken. Al gelooft hij zelf niet helemaal in deze theorie.

“Ik vraag me af, en dan speel ik gewoon even advocaat van de duivel en ben ik mogelijk overdreven achterdochtig zoals journalisten zijn: het stuursysteem van Mercedes is natuurlijk goed gekeurd door de FIA, maar wordt de stuurkolom daarnaast misschien nog voor iets anders gebruikt en hebben ze daar ook toestemming voor?”

Rencken legt verder uit wat hij bedoelt. “Lewis gebruikt het op het rechte stuk en net voor het remmen zoals we kunnen zien. Zou hij dit mogelijk kunnen gebruiken om de rembalans aan te passen? Of zou hij dit kunnen toepassen om meer elektrische vermogen te kunnen gebruiken?” Mercedes brengt luchtvaart-techniek naar F1?

Rencken vergelijkt de bewegende stuurkolom van Mercedes met luchtvaart-techniek. Volgens de F1-journalist heeft James Allison, de technische man achter de auto van Mercedes, een achtergrond in de luchtvaart. Hij vraagt zich dan ook hardop af of de Mercedes-man misschien een manier heeft gevonden om die techniek toe te passen in de Formule 1, […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Rencken: “Moeten het Mercedes-stuur van Hamilton in de gaten gaan houden”