Het laatste formule 1 nieuws

Retro: De bijzondere racecarrière van Helmut Marko

Retro: De bijzondere racecarrière van Helmut Marko

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Niet alleen Willem-Alexander is jarig, ook Helmut Marko mag vandaag kaarsjes uitblazen: 78 om precies te zijn. Tegenwoordig staat de Oostenrijker vooral te boek als adviseur van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, maar voorheen verdiende Dr. Marko zelf zijn sporen met z’n rechtervoet. Motorosport.com blikt terug op een bewogen racecarrière.

De wieg van Helmut Marko stond in Graz, een slaperig stadje in de Oostenrijkse regio Stiermarken: gelegen aan de oevers van de Mur en aan de voet van de Alpen. Door de vele land- en bergweggetjes is het een prima omgeving om met het racevirus geïnfecteerd te worden. En al helemaal als je ene Jochen Rindt – geboren in Mainz, maar opgegroeid bij zijn grootouders in Graz – tot je schoolvrienden mag rekenen. Het duo scheurde al vroeg met idiote snelheden over bergweggetje. Met een modern woord zouden we het duo ‘straatracers’ noemen. De één gaf een VW Kever de sporen, terwijl de ander racete met een van ouders ‘geleende’ Chevrolet. Joyriden dus.

Marko beleefde veel plezier aan deze capriolen, maar durfde in de verste verte niet te dromen van broodwinning in de autosport. Dat was ook weinig reëel. Marko kon namelijk goed leren en leek dus beter eieren voor zijn geld te kunnen kiezen met een ‘normale’ carrière. Dit veranderde in 1961, toen zowel Marko als Rindt niet werd toegelaten tot de universiteit. “In plaats van naar huis te gaan en het ontnuchterende nieuws daar te vertellen, zijn we meteen in onze auto’s gestapt en de hele dag doorgereden naar de Nürburgring. We hebben ook in de auto’s geslapen en werden ’s ochtends wakker in het bos met het geluid van Formule 1-auto’s”, herinnert Marko zich nog als de dag van gisteren. “Jochen zei meteen ‘dit is iets voor mij, dit is precies wat ik wil’. Hij was toen negentien en ik achttien.”

Ondanks dat Marko qua snelheid meekon, had hij één probleem: hij beschikte over minder geld dan zijn vriend. Waar Rindt de daad snel bij het woord kon voegen, moest Marko achterblijven. De één deed meteen mee aan de ‘Flugplatzrennen’ in Zeltweg, de ander toog alsnog naar de universiteit voor […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Retro: De bijzondere racecarrière van Helmut Marko