Het laatste formule 1 nieuws

Ronaldo en Pogba zwengelen met flesjesactie discussie over ‘gezonde’ sponsoren aan

Ronaldo en Pogba zwengelen met flesjesactie discussie over ‘gezonde’ sponsoren aan

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De Portugese ster Cristiano Ronaldo haalt bij het EK voetbal twee flesjes Coca-Cola van tafel en een dag later verwijdert de Fransman Paul Pogba een flesje Heineken. Hoe groot is de schade voor de merken die opeens vol in de schijnwerpers staan? Cristiano Ronaldo met het flesje water waaraan hij de voorkeur gaf. Coca-Cola en Heineken zijn als sponsors aan Euro 2020 verbonden en betalen daar een bedrag van tussen de 40 en 50 miljoen euro voor. Voor dat geld zien we ze niet alleen op reclameborden, maar ook tijdens de persconferenties en worden hun drankjes geschonken in stadions. Voetbalsterren maken nu een punt van de aanwezigheid van de flesjes.

“Het is zeker niet meer zo dat elke vorm van publiciteit goede publiciteit is,” stelt sportmarketeer Frank van den Wall Bake, die onder meer aan de wieg stond van het Holland Heineken House. “Als Ronaldo, die toch de grootste ster van het toernooi is, heel demonstratief een flesje Coca-Cola uit beeld zet, vinden ze dat zeer nadrukkelijk heel vervelend. De beurswaarde van het bedrijf kreeg onmiddellijk een dreun.”

De beurswaarde van Coca-Cola kelderde met 4 miljard euro, al veranderde er ook gelijktijdig iets in het dividend van het bedrijf en had ook dat invloed op de koers.

Van den Wall Bake vermoedt dat de actie van Pogba is ingegeven door die van Ronaldo. “Hij dacht: als Ronaldo dat doet met Coca-Cola, kan ik dat zeker doen met een alcoholflesje. Pogba is natuurlijk ook een eigengereide meneer. Hij had alleen niet door dat er geen alcohol in zat. Heineken is tijdens het EK juist zeer nadrukkelijk bezig met 0.0. Impulsief van Pogba. Maar bij de naam Heineken dacht hij, zoals 99 procent van de mensen in de wereld, aan bier.” Beeldvorming

Marketeer Marcel Beerthuizen, die met zijn bureau Bigplans bedrijven adviseert op het gebied van partnership, wijst erop dat Ronaldo nota bene reclame heeft gemaakt voor Coca-Cola, maar ook voor een fastfoodketen als KFC. Hij stelt dat de Portugese stervoetballer te veel met zijn eigen belangen bezig is.

“Grote merken als Coca-Cola zorgen ervoor dat evenementen als deze mogelijk gemaakt kunnen worden. Dat […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Ronaldo en Pogba zwengelen met flesjesactie discussie over ‘gezonde’ sponsoren aan