Het laatste formule 1 nieuws

Ross Brawn cynisch over protest Mercedes tegen Red Bull: "27e versie van een flexibele vleugel"

Ross Brawn cynisch over protest Mercedes tegen Red Bull: “27e versie van een flexibele vleugel”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft afgelopen weekend gedreigd een protest in te dienen tegen de flexibele achtervleugel van de Red Bull van Max Verstappen en Sergio Pérez . In Bakoe gebruikt de FIA een nieuwe test voor de achtervleugel. Volgens motorsport directeur van de Formule 1 Ross Brawn heeft zo’n protest weinig kans van slagen. In de regels staat dat dat alle componenten die van invloed zijn op de aerodynamische prestaties van een auto “stevig vastgemaakt moeten worden aan het volledig verende deel van de auto” en “onbeweeglijk moeten blijven ten opzichte van het verende deel van de auto”. Brawn geeft nu aan dat hij een dergelijk protest

“Ik denk niet dat een protest veel invloed gaat hebben op de race in Bakoe”, aldus de oud-teambaas van Benetton, Ferrari, Honda en Mercedes tegen ESPN. “De FIA is altijd heel consistent in hun aanpak en ik zou verbaasd zijn als de stewards tegen de FIA ingaan.”

“Dit is waarschijnlijk de 27e versie van een flexibele achtervleugel in de geschiedenis van de Formule 1. In 40 jaar motorsport heb ik dit zo vaak meegemaakt. Ik herinner me nog dat Patrick Head in het parc fermé op onze voorvleugel stond te springen, omdat hij dacht dat die niet stijf genoeg was. Hij wilde het aan Charlie Whiting laten zien en sprong op en neer om te laten zien hoe flexibel het was.”

“De FIA heeft meerdere tests om dit te controleren. Als je door de tests komt en andere teams bevalt het niet, kan de FIA er nog een keer naar kijken. Dan kan het zijn dat de vleugel stijver moet of ze komen met andere testen, maar het is een eeuwigdurend proces. Ik geloof echt niet dat deze zaak anders gaat verlopen. De één vindt het te flexibel en de ander vindt het oké. Daarom hebben we die testen. Als er een mechanisme of een scharnier inzit, is het niet oké , Maar binnen de normale naleving van de structuur zie ik geen probleem.”

Lees het hele artikel op de volgende pagina Ross Brawn cynisch over protest Mercedes tegen Red Bull: “27e versie van een flexibele vleugel”