Het laatste formule 1 nieuws

Seidl: Motorreglementen 2026 de sleutel voor toekomst F1

Seidl: Motorreglementen 2026 de sleutel voor toekomst F1

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

15:19 – McLaren-teambaas Andreas Seidl zegt dat de Formule 1 geen nieuwe fabrikanten kan verwelkomen onder de huidige motorreglementen. Dat raamwerk blijft nog vijf jaar staan in de koningsklasse.

De Formule 1 introduceert pas in 2026 nieuwe regels voor de motoren, maar die gaan volgens Seidl wel een sleutelrol spelen in de toekomstige betrokkenheid van nieuwe fabrikanten. Doordat Honda eind 2021 uit de F1 stapt, blijven er slechts drie fabrikanten over. Ook lijken er op korte termijn geen nieuwe leveranciers toe te treden. Zo deed de Volkswagen Group wel onderzoek naar een mogelijke F1-deelname, maar besloten werd om dat niet te doen. Seidl werkte destijds voor Porsche en hoewel hij niet op details wil ingaan, kan hij wel het een en ander zeggen over hoe fabrikanten tegen de huidige motorformule aankijken.

“In het grotere plaatje is het niet realistisch dat er in de komende jaren onder de huidige reglementen een nieuwe fabrikant toetreedt. De investering is te groot en het duurt te lang om een competitief pakket te hebben”, zei de Duitser. Belangrijk wordt dat de F1, de FIA, de teams en potentiële nieuwe fabrikanten met elkaar om tafel gaan om te kijken hoe de toekomstige motorreglementen eruit moeten gaan zien. “Dat is de vraag die als eerste beantwoord moet worden, want je hebt twee keuzerichtingen. De ene is vasthouden aan motoren met verfijnde technologie en het hebben van een platform om ook toekomstige technologie voor straatauto’s te ontwikkelen. Of je slaat een andere richting in. Dat houdt in dat je gaat voor minder complexe motoren die veel goedkoper zijn. Dat is de sleutelvraag die eerst beantwoord moet worden, voordat je naar een tijdlijn met potentiële nieuwe fabrikanten in de F1 kijkt.”

Seidl benadrukt dat de F1 vooralsnog in een gezonde staat verkeert, nu het Concorde-verdrag door alle teams is ondertekend en er een budgetplafond gaat gelden in 2021. “Ik denk dat het vooruitzicht best positief is. Maar ik denk dat de volgende stap nu gezet moet worden op het motorische vlak.” De teambaas van McLaren vindt dat er gesproken moet worden met de huidige fabrikanten, maar zeker ook met de automobielindustrie […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Seidl: Motorreglementen 2026 de sleutel voor toekomst F1