Het laatste formule 1 nieuws

Slaan Red Bull en Volkswagen de handen ineen? ‘De link is nog steeds heel goed’

Slaan Red Bull en Volkswagen de handen ineen? ‘De link is nog steeds heel goed’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Nu de nieuwe motorformule voor de Formule 1 steeds vastere vorm krijgt en de deur voor 2026 open is gezet voor de Volkswagen Group, steken ook gelijk de berichten over een toekomstige relatie met Red Bull de kop op. Hoe waarschijnlijk is dat eigenlijk? FORMULE 1 Magazine vroeg het twee motorexperts.

Lees ook: ‘Akkoord over nieuwe motoren: F1 opent deuren voor Audi en Porsche’

In de nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine, nr. 13, staat een uitgebreide analyse van Red Bulls motorproject. Als Honda zich eind 2021 terugtrekt, neemt Red Bull het heft immers in eigen handen. Het is een project dat veel kansen biedt, maar waar ook risico’s aan kleven. Dat stellen althans motorspecialist Ernest Knoors en motormarktkenner Mark Gallagher. Beide experts worden uiteraard ook naar hun visie op ‘het Volkswagenvraagstuk’ gevraagd. Historische banden

Knoors, die in de Formule 1 voor Cosworth, BMW en Ferrari werkte, acht het niet onrealistisch dat Red Bull de handen ineenslaat met de Duitse automaker die behalve naamgever Volkswagen ook merken als Porsche, Audi en Lamborghini in haar portfolio heeft. Onder meer omdat Red Bull historisch warme banden heeft met het concern. “De link is nog steeds heel goed”, weet Knoors.

“Een van de redenen dat ze het destijds zo hard speelden met Renault is dat ze overtuigd waren dat Porsche Formule 1 ging doen.” Knoors doelt daarmee op 2016-2018, toen Porsche een conceptmotor op de proefbank had liggen. “Door het Dieselgate-schandaal van Volkswagen is er echter een streep door gezet.” Red Bull zou volgens Knoors absoluut gebaat zijn bij een relatie met Volkswagen. Vooral voor het ontwikkelen van een nieuwe motor voor 2026.

Wat volgens Knoors bij het ontwikkelen van een nieuwe motor tegen Red Bull spreekt, is dat het in tegenstelling tot Mercedes, Ferrari en Renault niet kan teren op de resources, ervaring en ‘diepgang’ van een grote automaker. Een relatie met een automaker of motorspecialist zou dus uitkomst bieden qua research & development . Maar, benadrukt Knoors, voor een Audi of Porsche brengt een Formule 1-entree wel het risico van imagoschade mee als succes uitblijft.

Lees ook: Marko over Red Bull […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Slaan Red Bull en Volkswagen de handen ineen? ‘De link is nog steeds heel goed’