Het laatste formule 1 nieuws

Stappen die de motorracerij moet ondernemen om dodelijke ongevallen te voorkomen

Stappen die de motorracerij moet ondernemen om dodelijke ongevallen te voorkomen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

In de auto- en motorsport worden coureurs gedreven door passie en door het gevoel van vrijheid, de snelheid, de duels en de grootste verslaving: winnen. Vaak wordt gezegd dat de onfortuinlijke coureurs “deden wat ze het liefst deden”, maar die uitspraak past niet langer bij het beeld dat we de afgelopen jaren te vaak gezien hebben. De dood is onlosmakelijk verbonden aan motorsport, maar de laatste tijd worden we te vaak geconfronteerd met de gevaren. Hoe veilig de sport ook gemaakt kan worden, een ongeluk met ernstige gevolgen ligt altijd op de loer. Het betekent niet dat er rustig toegekeken kan worden tot er meer levens geëist worden, verandering is nodig en rap een beetje.

Die roep is de afgelopen maanden alleen maar groter geworden en dat heeft een tragische reden. Vorige maand kwam de 15-jarige Dean Berta Viñales om het leven tijdens een race van het WK Supersport 300, een klasse in het bijprogramma van de WK Superbikes. Deze zomer kwam de Spaanse coureur Hugo Millan ten val bij een incident in de European Talent Cup op het circuit van Aragon. Hij werd slechts 14 jaar oud. In juni werd de MotoGP-paddock opgeschrikt door het dodelijke ongeval van de 19-jarige Jason Dupasquier, die bij een val in de Moto3 verschrikkelijke verwondingen opliep en daar later aan bezweek.

Met drie van dergelijke incidenten in een paar maanden tijd is het narratief rond de juniorklassen totaal veranderd. Meer dan ooit worden vragen gesteld of het wel verantwoord is om kinderen de baan op te sturen met razendsnelle en gevaarlijke motoren. Het team van Dean Berta Viñales Dat de motorracerij een gevaarlijke sport is, wordt door niemand ontkend noch niet geaccepteerd. Maar er kunnen wel serieuze vraagtekens gezet worden bij het feit dat jonge mensen, of in twee gevallen kinderen, komen te overlijden door de sport. Direct na het incident van Viñales, de jongere neef van Aprilia MotoGP-coureur Maverick, ontstond discussie over de structuur van juniorklassen die de afgelopen jaren opgezet is. Op 14-jarige leeftijd mogen kinderen al meedoen aan het Junior Moto3-wereldkampioenschap, op 15-jarige leeftijd kunnen ze deelnemen in het WK Supersport […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Stappen die de motorracerij moet ondernemen om dodelijke ongevallen te voorkomen