Het laatste formule 1 nieuws

Tech: De technische wapenwedloop tussen Red Bull en Mercedes in 2021

Tech: De technische wapenwedloop tussen Red Bull en Mercedes in 2021

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vanwege het bevriezen van de reglementen zijn de auto’s van dit jaar voor het grootste deel een doorontwikkeling van de bolides uit 2020. De teams mochten tijdens de winter slechts een beperkt aantal tokens spenderen aan hun nieuwe auto voor 2021, waardoor er vooral gebouwd moest worden op de sterktes van het chassis van afgelopen seizoen. Ondanks, of misschien juist wel dankzij, het feit dat de teams het ontwerp van vorig jaar als basis moesten gebruiken, zijn er dit seizoen in de strijd om het constructeurskampioenschap tal van interessante gevechten te zien. Zo hebben we de driestrijd om de vijfde plek tussen Alpine, AlphaTauri en Aston Martin, terwijl McLaren en Ferrari al het hele jaar knokken om de derde plek.

De meeste aandacht gaat logischerwijs echter uit naar de strijd om de wereldtitel vooraan. Sinds de overstap naar de hybride V6-turbomotoren in 2014 heeft het team van Mercedes het alleenrecht op deze titel, maar voor het eerst sinds 2013 kan ook Red Bull zich weer echt mengen in de strijd vooraan. De Oostenrijkse renstal werd daarin enigszins geholpen door de reglementswijzigingen voor dit seizoen, die als voornaamste doel hadden om de hoeveelheid downforce van de auto’s terug te dringen. De teams moesten daardoor tijdens de winter in feite een deel van hun vloer afzagen, terwijl ook het ontwerp van de achterste brake ducts en de diffuser moest worden aangepast. De teams die gebruikmaken van een auto met een langere wielbasis en lage rake ondervonden er de meeste hinder van.

Het Formule 1-team van Mercedes is een van die teams dat de laatste jaren vertrouwde op de lage rake-filosofie. De renstal van Toto Wolff werd dan ook flink benadeeld door de nieuwe reglementen, evenals het team van Aston Martin. Laatstgenoemde betaalt daarmee de prijs voor het kopiëren van de Mercedes-filosofie, wat het team in 2020 nog de vierde plek opleverde bij de constructeurs. Ondanks een reeks aan upgrades in de openingsfase van het seizoen heeft Aston Martin de in de winter opgelopen achterstand op haar rivalen niet meer goed kunnen maken. Mercedes heeft na een vrij belabberde wintertest in Bahrein wel de […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Tech: De technische wapenwedloop tussen Red Bull en Mercedes in 2021