Het laatste formule 1 nieuws

Tech: De verborgen strijd die bepalend is voor het F1-seizoen 2021

Tech: De verborgen strijd die bepalend is voor het F1-seizoen 2021

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De aanstaande jaarwisseling is voor de Formule 1 niet alleen de start van een nieuw seizoen, maar van een heel nieuw tijdperk. Vanaf middernacht mag er gewerkt worden aan het ontwerp voor de bolides van 2022. Tot op heden was het verboden om met windtunnels en CFD aan de aerodynamica van de gloednieuwe bolides te werken, ook al hebben de teams de nieuwe reglementen al geruime tijd in handen. De gedachtegang achter dit verbod tot 1 januari 2021 is eenvoudig: de FIA wilde voorkomen dat de grote teams met enorme budgetten veel eerder en veel meer energie zouden steken in de nieuwe wagens. Op deze manier hoopt de internationale automobielfederatie de onderlinge verschillen bij de start van het nieuwe tijdperk zo klein mogelijk te houden.

De gloednieuwe regels is niet de enige ingrijpende wijziging. De teams krijgen per 2021 namelijk ook te maken met de nieuwe verdeelsleutel voor aerodynamische ontwikkeling. Verdeelsleutel windtunneltijd F1-teams:

De hoeveelheid tijd die een team mag besteden aan simulaties wordt vanaf dit jaar bepaald op basis van de positie in het kampioenschap. Topteams mogen minder tijd besteden aan CFD en windtunnelwerk, de achterhoedeteams hebben meer tijd en kunnen zo de bolide meer ontwikkelen. Zo moeten de onderlinge verschillen kleiner worden, is de gedachtegang. Als we de nieuwe verdeling toepassen op het gebruik van de windtunnel, dan staat 100 procent voor 80 uur, met 320 runs en een bezettingsgraad van 400 uur. Dat houdt in dat Mercedes als nummer 1 het in 2021 moet doen met ‘slechts’ 90 procent daarvan, 72 uur, 288 runs en 360 uur. Williams daarentegen krijgt als hekkersluiter 112,5 procent, oftewel 90 uur, 360 runs en 450 uur. Deze verschillen nemen in 2022 nog verder toe, wanneer de constructeurskampioen slechts 70 procent van de overeengekomen windtunnel- en CFD-tijd mag besteden.

Men hoopt dat met deze reglementswijziging het gat tussen de top en de achterhoede kleiner wordt. Zoals bij elke nieuwe regel zoeken de teams direct naar mazen in de wet. Mercedes heeft als regerend kampioen de strategie al aangepast. De werkzaamheden voor 2021 zijn al vroeg in 2020 van start gegaan, terwijl de ontwikkeling […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Tech: De verborgen strijd die bepalend is voor het F1-seizoen 2021