Het laatste formule 1 nieuws

Techniek: Red Bull ‘doet een Mercedesje’ en McLarens toch niet zo mysterieuze diffuser

Techniek: Red Bull ‘doet een Mercedesje’ en McLarens toch niet zo mysterieuze diffuser

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Heeft Mercedes de plank misgeslagen en doorbreekt Red Bulls RB16B de Duitse dominantie? Of is McLarens diffuser-truc een game changer ? FORMULE 1’s techniekexpert Rob van den Heijkant neemt na de wintertest de opvallendste nieuwe bolides onder de loep én de technische talking points met je door. “Ik heb geen ei van Columbus-achtige vondst gezien.”

Rob van den Heijkant werkte tien jaar in de Formule 1 als CFD-engineer, aerodynamicus en aero-teamleider voor Jordan, Midland, Spyker, Force India, Toyota en Marussia.

Mercedes’ mislukte start
Rob van den Heijkant: “Opvallend dat Mercedes zoveel problemen had, misschien filmde Netflix ze weer! Zonder grappen: het ging gewoon niet zo lekker. Zo kennen we ze niet. Ze hadden de motor duidelijk teruggeschroefd maar waren ook aan het glijden. De W12 ‘ligt’ nog niet lekker. Maar: komt dat door de auto of de banden? Die zijn óók nieuw en het kan best dat Mercedes alles eromheen om de banden op te warmen nog op de Pirelli’s van vorig jaar heeft afgestemd.”

“Het zou voor het WK spannend zijn als hun problemen niet al bij de eerste race opgelost zijn, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat dit wel zo is. Ze waren eind vorig jaar immers vaak nog een halve tel sneller; dat verlies je niet ineens. En zelfs al zou dat zo zijn, dan pakken ze toch gewoon de auto van vorig jaar en snijden het stuk vloer eraf dat nu is ingekort?”
(tekst loopt door onder de foto) ‘Inspector Vettel’ gluurt naar Mercedes’ vloer. “Dat Mercedes de mist in is gegaan met die vloer – de grootste reglementswijziging voor 2021 jaar – geloof ik niet. Ze hebben zoveel tijd gehad zich op 2021 voor te bereiden. Ze zijn het enige team met een ‘zig-zag’ bij de vloer, maar zullen genoeg andere concepten hebben geprobeerd en hebben liggen. Bovendien heb ik Mercedes de afgelopen jaren nooit horen klagen over windtunnelresultaten die niet kloppen. Na drie dagen klungelen moeten ze nu wel weten waar het mis gaat en ze hebben genoeg geld en middelen om het snel op te lossen. Vandaar: ik verwacht ze […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Techniek: Red Bull ‘doet een Mercedesje’ en McLarens toch niet zo mysterieuze diffuser