Het laatste formule 1 nieuws

Test Audi e-Tron GT: razendsnel, óók met opladen

Test Audi e-Tron GT: razendsnel, óók met opladen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Ondanks z’n gewicht rijdt de Audi e-Tron GT als een sportauto. Achterin is het wel krap. Audi e-Tron GT Quattro (476 pk/350 kW), vanaf €106.366

Nu eens geen elektrische SUV van Audi, maar een lage, vierdeurs sportcoupé die tegelijkertijd ook bijzonder elegant oogt. Maar de meest praktische Audi is dit niet. Hij mag dan vierdeurs zijn, de instap naar de achterbank is krap. Ook blijkt daar de zitruimte beperkt.

De smalle bagageruimte houdt eveneens niet over. En onder de klep voorin de auto kun je hooguit een flinke tas kwijt. Ronduit onhandig is de lage neus, iets waar sportauto’s vaker last van hebben. Nader je de eerste de beste verkeersdrempel met iets te hoge snelheid, dan kan dat al tot schade leiden.

Het interieur ademt met zijn fraaie schermen het digitale tijdperk. De materiaalkeuze en afwerking van het interieur staan duidelijk op een hoger plan dan bij Tesla, om maar eens een concurrent te noemen.

Deze Audi deelt zijn aandrijftechniek met de Porsche Taycan. Resultaat: de e-Tron GT is een bliksemsnelle auto. Zijn vierwielaandrijving zorgt ervoor dat alle motorkracht gecontroleerd richting de wielen wordt gestuurd: je moet het wel heel bont maken, wil deze auto het contact met de weg verliezen. In snel genomen bochten voel je soms wel duidelijk dat de e-Tron GT zwaar is (2250 kg), maar verder is dit een op en top sportauto. Inclusief de bijbehorende, hoge topsnelheid (245 km/u), die elektrische auto’s nogal eens missen.

De spanning in de aandrijflijn is 800 volt, terwijl de meeste concurrenten met 400 volt werken. Snel laden is het positieve gevolg, mits je de juiste snellader kunt vinden, natuurlijk. Dan kun je in circa 5 minuten voor 100 kilometer rijbereik bijladen. Met een niet te wilde rijstijl kom je ruim 400 kilometer ver. Wel valt het tegen dat deze dure, elektrische auto al rond de 100 km/u niet meer zo stil is als verwacht. Rijwind en banden zijn daar debet aan. © Bart Hoogveld Plus
+ Een en al sportiviteit.
+ Exclusieve verschijning.
+ Topinterieur.
+ Krachtige oplaadtechniek.

Min – Beperkte zitruimte achterin en bagageruimte. – […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Test Audi e-Tron GT: razendsnel, óók met opladen