Het laatste formule 1 nieuws

Tien dingen over de nieuwe Formule 1-auto voor 2022 die je moet weten

Tien dingen over de nieuwe Formule 1-auto voor 2022 die je moet weten

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De auto zoals die op Silverstone werd gepresenteerd hadden we natuurlijk al in grote lijnen als computermodel en als windtunnelmodel gezien. Het is de auto die eigenlijk dit jaar al het levenslicht zou zien, maar waarvan de introductie, ingegeven door de coronacrisis, met een jaar werd uitgesteld. De ontwikkeling van de auto heeft in die tijd niet stilgestaan. We nemen je mee langs tien eigenschappen van de 2022-bolide op basis van informatie van de knappe koppen van de Formule 1 . Auto moet close racing bevorderen

Dit was hét grote doel bij het ontwerpen van de nieuwe auto. Inhalen in de Formule 1 was nagenoeg onmogelijk geworden door de ‘vuile lucht’ achter de auto’s. De huidige auto’s verliezen vlak achter hun voorganger (minder dan 10 meter) tot 47% van de downforce, met de auto van 2022 is dat nog maar 18%. Aanpassingen rond de wielen

De auto’s van 2022 worden gesierd (of ontsierd, over smaak valt te twisten) door winglets boven de voorwielen. Daarnaast keren wieldoppen voor het eerst sinds 2009 terug in de sport. De winglets vangen de luchtwervelingen op die veroorzaakt worden door de voorwielen en geleiden die weg van de achtervleugel, terwijl de wieldoppen voorkomen dat luchtstroom door de wielen gaan en zo een eigen leven gaat leiden. Nieuwe 18-inch wielen

Hoe lang gaat het al wel niet over 18-inch wielen in de Formule 1? Volgend jaar is het dan zover. Pirelli levert de bijbehorende nieuwe banden, die minder snel oververhit moeten raken door het glijden over het asfalt. De smallere wangen van de banden maken tevens dat de luchtstroom minder verstoord wordt. Een flinke nose job

De voorkant is volledig op de schop gegaan. Ook de nieuwe voorvleugel moet er voor zorgen dat er achter een directe voorganger vrijwel net zoveel downforce wordt gegenereerd als in vrije lucht. Waar de huidige voorvleugels de luchtstroom ruim om de auto en grotendeels onder de auto door sturen, moeten de nieuwe vleugels ervoor zorgen dat luchtstroom het bodywork van de auto nauw blijft volgen. Ground effect is terug!

Toen men in 2017 begon met de ontwikkeling van de […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Tien dingen over de nieuwe Formule 1-auto voor 2022 die je moet weten